Kharazmi Investment Group

ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها

:: نقش فرهنگي فعالان در بازار سرمايه - 1393/10/10

دکترحجت‌الله صيدي
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی
از ديرباز رابطه متقابل اقتصاد و فرهنگ مورد توجه متفكرين و نظريه‌پردازان مختلف بوده است و آنچه اجمالا مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه اين دو مقوله اجتماعي تاثير عميقي بر يكديگر داشته و گسترش يا ارتقای يكي بدون بهبود ديگري ميسر نبوده است. 
عكس اين موضوع نيز در بسياري از موارد صادق بوده به گونه‌يي كه توسعه‌يافتگي در جوامعي كه دچار انحطاط شديد بوده‌اند هيچگاه به سرانجام نرسيده است. 
اين واقعيت متقن را مي‌توان در نامگذاري هوشمندانه سال جاري نيز مشاهده کرد. از اين روي پرداختن به ابعاد فرهنگي اقتصاد از يك‌سو و جنبه‌هاي اقتصادي فرهنگ از سوي ديگر، ضرورت صددرصدي دارد. 
بديهي است كه واكاوي اين مساله از حوصله يك نوشته يا چند سطر خارج است و يك دهان به پهناي فلك نياز دارد. 
اما با توجه به اهميت موضوع اشاره‌يي كوتاه به آن خواهيم داشت. 
بنگاه‌هاي اقتصادي به ويژه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و آنها كه جز سرمايه‌گذاران نهادي دسته‌بندي مي‌شوند همواره در كنش‌هاي عملياتي خود به دو نكته مهم توجه دارند. كه اولي سودآوري و دومي ايفاي مسووليت اجتماعي است. 
بديهي است كه توجه صرف به يكي از اين دو مي‌تواند تبعات ناپسند يا غيرقابل تاييدي داشته باشد. 
از سوي ديگر موفقيت اين بنگاه‌ها تا حدود زيادي در گرو فراهم بودن زمينه‌هاي فرهنگي و رفتاري مناسب در بازار سرمايه است. 
به عنوان مثال چنانچه شتاب‌زدگي يا توجه صرف به آثار كوتاه‌مدت فعاليت‌ها، رفتار غالب در بازار باشد، اين بنگاه‌ها كه براساس دليل وجودي و ماموريتي ذاتي خود بايد در بلندمدت تداوم فعاليت داشته باشند، دچار مشكل خواهند شد. 
لذا اين شركت‌ها براي فراهم آوردن زمينه‌يي هموار براي عملكرد، ناچار از توجه به فرهنگ سرمايه‌گذاري خواهند بود.


منبع: صفحه نخست روزنامه تعادل/ 10 دی 1393



تعداد بازدید : 3316
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...