Kharazmi Investment Group

ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها

:: تشریح جزییات برنامه شش ماهه شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در گفت و گو با دکتر فرشباف - 1398/07/29


با تایید هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خوارزمی، برنامه عملیاتی شش ماهه این شرکت و شرکت ها ی وابسته ابلاغ و اجرایی شد.

در این برنامه راهبردهای کلان این شرکت از جمله ارتقای ساختار مالی و مدیریت هرینه های گروه، مدیریت پایدار و اثربخش منابع مالی و دارایی ها، توسعه پایدار و ارتقای مزیت های استراتژیک، کسب بازدهی مطلوب مبتنی بر سودآوری و ارتقای بهره وری سرمایه انسانی در شرکت های گروه مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از سهام شرکت سرمایه گذاری خوارزمی به صورت آزاد در اختیار سهامداران قرار دارد و حجم معاملات سهام  این شرکت در بازار سرمایه بسیار بالاست ابلاغ این برنامه تاثیر مستقیمی بر ارزش سهام این شرکت خواهد داشت.

به منظور آگاهی از جزییات این برنامه با دکتر جواد فرشباف ماهریان رییس هیات مدیره این شرکت به گفت و گو نشستیم.

وی در این گفت و گو با اشاره به اینکه در این برنامه اولویت های گروه سرمایه گذاری خوارزمی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برنامه های کوتاه مدت اغلب به منظور اجرای استراتژی های سازمانی و همسو با برنامه های بلندمدت تدوین و اجرا می شوند، و برنامه شش ماهه شرکت سرمایه گذاری خوارزمی نیز به مانند این برنامه ها، در برگیرنده اقدامات، طرح ها و پروژه ها همراه با تخصیص منابع و زمان بندی اجرای آنها است.

1.      هدف اصلی از تدوین این برنامه چه بوده است؟

به طور کلی برنامه ها مشخص کننده مسیر حرکت هر سازمانی هستند. وجود برنامه هدفمندی در تمامی سطوح سازمانی را موجب می شود و به استفاده بهینه از منابع سازمان کمک می کند. علاوه بر آن تدوین برنامه ها به سازمان پویایی می بخشند و همسویی اهداف و هماهنگی اقدامات و فعالیت های بخش های مختلف شرکت را در پی دارند. برنامه های کوتاه مدت اغلب به منظور اجرای استراتژی های سازمانی و همسو با برنامه های بلندمدت تدوین و اجرا می شوند. این برنامه ها در برگیرنده اقدامات، طرح ها و پروژه ها همراه با تخصیص منابع و زمان­بندی اجرای آنها است.

با توجه به تغییرات مدیریتی انجام شده در شرکت در ابتدای سال جاری لازم بود به منظور حصول شناخت بیشتر مدیران عالی از طرح ها، پروژه ها و اقدامات اساسی در حال انجام شرکت و گروه خوارزمی و تصمیم گیری در خصوص ادامه روند اجرایی آنها برنامه کوتاه مدتی برای شرکت تدوین شود که نتیجه آن برنامه عملیاتی 6 ماهه بود که اجرای آن برای 6 ماهه دوم سال جاری در نظر گرفته شد.

2.     تدوین این برنامه چه تاثیراتی بر عملکرد شرکت خواهد کرد؟

قرار نیست این برنامه تغییر جهت اساسی در عملیات شرکت ایجاد کند بلکه هدف این بود که از این طریق یک اولویت­بندی در طرح­ها و اقدامات در حال انجام صورت گیرد و منابع شرکت به شکل موثر و کارآمد در طرح­های اولویت­دار هدایت و به­کارگرفته شود. بی­شک نمی­توان از برنامه 6 ماهه انتظار تغییرات یا اثرات بزرگ بر عملکرد شرکت داشت با این وجود انتظار داریم با تمرکز بر مسائل اولویت­دار گروه خوارزمی این برنامه با همکاری و کوشش مدیران ارشد به بهبود عملیات و فعالیت­ها منجر شود.

3.     چه اقداماتی برای تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت گروه خوارزمی در دست انجام است؟

همان گونه که می­دانید برای تدوین برنامه­های بلندمدت بایستی شناخت و تحلیل محیطی(درونی و بیرونی) مناسبی صورت گیرد. مسائل و موضوعات اساسی و استراتژیک شرکت و چالش­ها و مزیت­های موجود و پیش رو  شناسایی شوند. از این رو برای تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت گروه ابتدا لازم بود مقدماتی فراهم شود که یکی از آنها تدوین برنامه عملیاتی 6 ماهه بود. علاوه بر آن که بسیار حائز اهمیت است تشکیل و راه­اندازی کمیته نظارت بر امور راهبردی بود که خوشبختانه این مهم نیز عملی شد و اصول حاکم بر تشکیل آن در هیأت مدیره تصویب گردید و بعد از برگزاری مجمع نیز این کمیته به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. باید در نظر داشت که صرف اینکه یک برنامه خوب تدوین شود کافی نیست بلکه مهم­تر از آن اجرای برنامه است و لازم است در تدوین به اجراپذیری آن برنامه توجه شود. تحقیقات نشان می­دهد که بیش از 70 درصد استراتژی­ها در مرحله اجرا با شکست مواجه می­شوند. به­همین منظور باید زمینه و سازوکارهای لازم(ساختاری، فناوری، مدیریتی، نظارتی و...) برای اجرای موفقیت­آمیز برنامه بلندمدت ایجاد شود که در همین راستا تدابیری اندیشیده شده و اقداماتی در حال انجام است.

4.      در بحث تدوین برنامه های عملیاتی شرکت های فرعی چه مواردی مد نظر قرار گرفته است؟

همان­گونه که پیشتر نیز بیان شد در تدوین برنامه عملیاتی 6 ماهه بیشتر ساماندهی طرح­ها و پروژه­های در حال اجرا و تعیین تکلیف طرح­های ناتمام مورد تاکید بوده است. به عنوان نمونه در این برنامه جایگزینی تسهیلات گران با تسهیلات ارزان­تر، آزادسازی دارایی­ها و سهام وثیقه، ساماندهی مطالبات و دیون، تسویه بدهی­های گران قیمت، حل و فصل برخی از مشکلات حقوقی و همچنین تدوین برنامه دوساله شرکت مدنظر قرار گرفته است.   

5.     ابلاغ این برنامه چه تاثیری بر سوددهی و بهبود عملکرد شرکت های فرعی خواهد داشت؟

بدون شک هر برنامه­ای با هدف دستیابی به یکسری اهداف تدوین می­شود که بهبود عملکرد و در سطح بالاتر افزایش سوددهی از جمله این اهداف هستند. لیکن میزان تحقق این اهداف به میزان اجرای موفقیت آمیز برنامه بستگی دارد. از طرفی نمی توان انتظار داشت با یک برنامه عملیاتی 6 ماهه در کوتاه­مدت، سوددهی افزایش یابد ولی امید است با اجرای این برنامه بهبودی در عملکرد گروه حاصل شود.



تعداد بازدید : 374
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...