Kharazmi Investment Group

ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها

:: مهندس عباس كريمي، مدیرعامل نیروگاه شهید منتظرقائم: کمترین آسیب را از بحران‌ها دیده‌ایم - 1399/09/08

نیروگاه شهید منتظرقائم یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین نیروگاه‌های تولید برق در سراسر کشور است. این نیروگاه که تحت مالکیت شرکت توسعه برق و انرژی سپهر قرار دارد، از دارایی‌های گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی به شمار می‌رود. با مهندس عباس كريمي، مدیرعامل این نیروگاه، در خصوص خدمات، اقدامات و فعالیت‌های نیروگاه منتظرقائم و تدابیر اتخاذ شده برای عملکرد مناسب شرایط تشدید تحریم‌ها گفت‌وگویی داشته‌ایم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً کمی از قدمت نیروگاه، ارزش و ظرفیت تولیدی، تجهیزات و امکانات و پیشینه منتظرقائم بگویید؟

واحدهای نیروگاه منتظرقائم در دو بخش قدیم و جدید قرار دارند. بخش قدیم نیروگاه که در سال 1350 راه‌اندازی شده است، دارای چهار واحد بخار25/156 مگاواتی است که ظرفیت نامی آن حدود 625 مگاوات و ظرفیت عملی آن در هر واحد 140 مگاوات است که در واقع جمع ظرفیت این چهار واحد عددی حدود 560 مگاوات را به ما نشان می‌دهد. از سال 1370 واحدهای گازی مجموعه سیکل ترکیبی راه‌اندازی شده است که شش نیروگاه گازی 116 مگاواتی را شامل می‌شود که ظرفیت عملی آن‌ها حدود 90 مگاوات است. واحدهای بخار سیکل ترکیبی نیز در مجموع سه واحدند که محصول شرکت زیمنس هستند. این واحدها که از سال 79 راه‌اندازی شده‌اند، ظرفیت هر کدام از واحدها 100 مگاوات و ظرفیت تمام واحدهای بخار سیکل ترکیبی در مجموع 300 مگاوات است. ظرفیت اسمی کل نیروگاه 1625 مگاوات است که در پیک تابستان و در بالاترین تولید عملی، 1300 مگاوات تولید داریم. واحدهای بخش بخار هر کدام حدود 50 سال عمر دارند و بخش سيكل ترکیبی نیز حدود 30 سال است که راه‌اندازی شده است.

در بحث تولید بسته به شرایط (تعمیرات با توجه به دستورالعمل‌های سازنده، دستور و درخواست مديريت شبكه برق كشور ـ ديسپاچينگ ملي ـ و... انجام می شود) ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، امکان دارد در طول یک سال مجبور به اعمال تغییراتی شویم. اما به طور کلی، ما توان تولید سالانه 8‌میلیون تا 8‌میلیون و 500هزار مگاوات ساعت را داریم و می‌توانیم حدود 10میلیون تا 10میلیون و پانصد هزار مگاوات ساعت آمادگی تولید داشته باشیم. این دو تفاوت‌هایی دارند که بر اساس نیاز سالانه شبکه به انرژی، بین 8‌میلیون تا 8‌میلیون و 500هزار مگاوات در ساعت را به آن‌ها می‌فروشیم.

بر اساس دستورالعمل‌های سازنده، سه نوع تعمیرات برای واحدها پیش‌بینی می‌شود. این تعمیرات دوره مشخصی دارند که این دوره می‌تواند شش ماهه یا یک ساله باشد؛ تعمیرات اساسی نیز حدوداً هر 4 تا 5 سال انجام می‌شود. هر 5 سال یک بارـ حدوداً 45هزار تا 50هزار ساعت تعمیرات اساسی در واحدها انجام می‌شود که طی این تعمیرات، تمام تجهیزات باز می‌شوند و قطعاتی که لازم باشد، تعویض يا تعمیر می‌شود و واحد در مدار قرار می‌گیرد تا آمادگی حداکثری داشته باشد.

نوع دیگری از تعمیرات نیز برای نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده است که مخصوص توربین‌های گازی است و دوره زماني انجام آن هر 200 هزار ساعت كاركرد است. طی این تعمیرات پره‌هاي کمپرسور، اعم از ثابت و متحرك تعویض می‌شوند. اگر هر 8‌هزار ساعت را برای نیروگاه یک سال در نظر بگیریم، هر 150 هزار تا 200 هزار ساعت یک بار این تعمیرات انجام می‌شود. در فصول بهار و تابستان، در فصلی قرار داريم که شبکه به حداکثر تولید خود نیاز دارد و خوش‌بختانه تمامی واحدهای ما به جز یک واحد که ترانس آن بر اثر صاعقه آسيب ديده، در مدار قرار داشتند و همکاران بخش تولید ما به طور شبانه‌روزي و به صورت شیفتی در پنج شیفت هشت ساعته، حضور داشته و دارند. در سایر بخش‌های اداری، تعمیرات و پشتیبانی، همکاران در قالب روزكاري حضور دارند و در حال خدمت به صنعت برق هستند.

 در ماههای اخیر، مجموعه با چه چالشهایی مواجه بوده، چه دستاوردهایی داشته و چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟

 اگر سال را به دو نیمه تقسیم کنیم، در نیمه اول معمولاً از تاریخ 15 اردیبهشت به بعد، مانند تمام نیروگاه‌های کشور، واحدها با حداکثر توان تولید، به مدار می‌آیند. نیمه دوم سال، دوره تعمیرات است. برنامه‌ریزی بدین صورت است که در نیمه اول برای تعمیرات واحدها در نیمه دوم برنامه‌ریزی می‌شود و اگر نیاز هست، اقداماتي انجام می‌شود تا تابستان با حداکثر توان تولیدی در مدار باشند. نیمه دوم سال تعمیرات انجام می‌شود و از 15 اردیبهشت واحدها در مدار تولید قرار می‌گیرند. در نیمه اول سال در کنار بهره‌برداری از واحدها، برنامه‌ریزی برای تعمیرات، نظیر خرید قطعات مورد نیاز، تأمین نقدینگی، انتخاب پیمان‌کار و... (مقدمات لازم براي تعمير و نگه‌داري واحدها بر اساس دستورالعمل سازنده) صورت می‌گیرد.

طی دو سال اخیر که مسئولیت مدیریت نیروگاه به بنده محول شد، برنامه دو ساله‌ای در نظر داشتیم که طبق این برنامه دو ساله، توجه به توانمندی همکاران در سطح نیروگاه، جزو برنامه‌های اصلی قرار گرفت. بنابراین تلاش کردیم از توان همکاران به نحو احسن استفاده کنیم و در حوزه نیروی انسانی، بهره‌وری خود را افزایش دهیم. خوش‌بختانه طی این دو سال، دو کارگاه راه‌اندازی شده است که یکی از آن‌ها کارگاه بازسازی تجهیزات توربین گاز و دیگری کارگاه بازسازی والو بود كه در همان سال نخست راه‌اندازی این کارگاه، یک سفارش خرید 500هزار یورویی داشتیم كه با عمليات بازسازي انجام‌شده از سوي همكاران در اين كارگاه، نياز نيروگاه مرتفع گرديد و از آخرین اقدامات این کارگاه‌ها هم می‌توان به بازسازی نازل‌های گاز اشاره کرد که طی این اقدام حدود یک میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد. كل این قطعات از ميان قطعات آسيب‌ديده و استفاده‌شده که سال‌های سال در عمليات تعميرات گذشته تعويض و كنار گذاشته شده بود، انتخاب و از سوی همکاران با تلاش فراوان بازسازی و به مدار تولید بازگردانده شد.

در بحث منابع انسانی، ما دو هدف را پی‌گیري می‌کنیم؛ اول بحث اصلاح ساختار مانند اصلاح چارت سازمانی و کارسنجی که این امر در حال حاضر و با همکاری مالک نیروگاه ـ شرکت تولید برق و انرژی سپهرـ انجام می‌شود. هدف ديگر نیز موضوع جانشینی (جايگزيني) نیروهایی است که بازنشسته می‌شوند. در این زمينه با توجه به نیاز سازمان و با مجوز هیئت مدیره از طریق کمیته آزمون، نفراتی جایگزین می‌شوند که خوش‌بختانه تاکنون نفرات مناسبی جایگزین شده‌اند. در بحث جانشینی مدیرانی که بازنشسته می‌شوند نيز فرایندی را شروع کرده‌ایم که طی آن همکارانی که در بخش فنی مشغول به کار هستند، بعد از بخش بهره‌برداری به مدت پنج یا شش سال در بخش تعمیرات فعالیت کنند و بعد از آن به بخش مهندسی منتقل شوند. این روند باعث می‌شود در آینده در بخش جایگزینی مدیرانی که بازنشسته می‌شوند، با مشکلی مواجه نشویم.

اقدامات بسیار مثبتی در دو سال اخیر با حمایت هیئت مدیره محترم و مالک نیروگاه و توصیه‌هایی که شرکت خوارزمی داشته است، به انجام رسيده که باعث می‌شود آینده سیستم و فعالیت‌های آن بر اساس الزاماتی که وجود دارد، طراحی شود. همان‌طور که می‌دانید، نیروگاه منتظرقائم یک نیروگاه قدیمی است که نیاز است در بخش بازسازی تجهیزات قدیمی و نیروگاه بخار، پروژه‌ها و اقدامات بهینه‌سازی انجام شود. به عنوان مثال، در بخش مصرف آب اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و در حد توانمان توانسته‌ایم در بخش آب صرفه‌جویی خوبی داشته باشیم.

یکی از ریسک‌هایی که نیروگاه طی سال های اخیر با آن روبرو بوده مصرف بالای آب است؛ به این علت که سیکل خنک‌کننده واحدهای بخار ما از نوع سیکل باز است و نسبت به سیستم‌های بسته مصرف آب بالاتری دارند. در دو سال اخیر امکان‌سنجی پروژه تبدیل خنک کننده سیکل باز  به برج خشک انجام شد که با توجه به موقعیت جانمایی و هزینه‌ها این پروژه مسکوت ماند؛ به این علت که در بحث جانمایی و زمان‌بندی آن معضلاتی وجود دارد. از جمله این‌که هر واحد باید حداقل دو سال از مدار خارج شود که این از نظر اقتصادی توجیه ندارد. بحث دیگری که در سطح شهرستان مطرح است، این است که تصفیه‌خانه‌ای در ضلع جنوبی نیروگاه برای شهرستان فردیس راه‌اندازی شود تا ما بتوانیم از پساب آن برای سیستم خنک‌کننده، استفاده کنیم، که البته این پروژه در مراحل اولیه قرار دارد و در سطح استانی و شهرستان است و امکان این‌که نیروگاه بتواند این پروژه را به‌تنهایی مدیریت کند، وجود ندارد.

در بحث جایگزینی نیروگاه‌های جدید و قدیمی از سال 93 تا سال 95 اقداماتی انجام شد و مجوزهای زیست‌محیطی آن نیز از سوی مالک نیروگاه اخذ شد و قرار بر این بود که پروژه شروع شود، که متأسفانه تحریم‌ها سبب شد تأمین دستگاه‌ها و تجهيزات مورد نیاز عملی نشود. اگر بتوانیم ریسک مصرف آب نیروگاه را حل کنیم، (که باید در این مسیر حرکت کنیم)، شاید بتوان سال‌های سال از این سرمایه ملی استفاده کرد.

در حوزه مسایل محیط زیست‌ اقدامات مثبتی انجام شده است که از سال 94 با توجه به حمايت‌ها و مصوبات شورای تأمین استان و پي‌گيري‌هاي سازمان محیط زیست، سوخت مازوت با سوخت گاز جایگزین شده است که این مسئله باعث شده ریسک آلایندگی ما حذف شود. در بخش بخار به صورت آن‌لاین پایش دودکـش‌های خود را انجام می‌دهيـم.  در واحدهاي سيكل ترکیبی هم پروژه راه‌اندازي سيستم پايش در حال اجراست که ان‌شاءالله به‌موقع این پروژه را نیز به اتمام می‌رسانیم.

پساب نیروگاه به صورت آن‌لاین از سوی سازمان محیط ‌زیست پایش می‌شود.

بخش HSE ما بخش بسیار فعالی است. از اقداماتی که در سال گذشته انجام شده است، فعاليت در جهت راه‌اندازی صنعت همراه محيط زيست است که بتوانيم در آینده به عنوان یک صنعت سبز شناخته شويم.

در حوزه نظام 5s (نظام آراستگی محیط کار) اقدامات مثبتی انجام شده است که اگر ملاحظه بفرمایید، ما در نیروگاه حدود 14 تا 15 هکتار فضای سبز داریم که می‌تواند به ما کمک کند تا ریسک‌های ناشی از عدم رعایت الزامات زیست‌محیطی به حداقل ممکن برسد. خوش‌بختانه ارتباط ما با دستگاه‌های اجرایی استان، ارتباط حسنه‌ای است و در این حوزه تا جایی که توانسته‌اند، به ما کمک کرده‌اند و امیدوار هستیم که با کمک مالک نیروگاه و شرکت خوارزمی بتوانیم در بحث نوسازی نیروگاه اقدامات را شروع کنیم.

واقعیت این است که اگر با شرایط موجود پیش برویم و اقدامی در زمینه بازسازی صورت نگیرد، حوادث نیروگاه افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه تولید كاهش خواهد يافت كه ممکن است این مساله موجب شود نیروگاه ـ حداقل در بخش بخارـ دچار چالش هایی بشود، که امیدواریم این اتفاق نیفتد. ما در تلاش هستیم ریسک‌هایی را که بخش بخار ما را تهدید می‌کند، به حداقل برسانیم.

 تحریمهای اقتصادی چه تأثیری در فعالیت نیروگاه و توان تولیدی آن داشته است؟

تشدید تحریم‌ها در دست‌یابی ما به تکنولوژی‌های به‌‌روز مشکل ایجاد می کند و هزینه‌های ما را افزایش داده است؛ ولی با همه این مشکلات ما توانستیم تمام مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را تهیه کنیم. تا به امروز علی‌رغم پرداخت هزینه‌های چندین برابری برای تأمین مواد مورد نیاز خود، مشکلی نداشته‌ایم و با حمایت‌هایی که از جانب هیئت مدیره محترم داشتیم، توانستیم نقدینگی مورد نیاز را تأمین کنیم و در سطح کشور جزو نیروگاه‌هایی هستیم که کمترین آسیب را از این بحران دیده‌ایم. خوش‌بختانه در پرداخت مطالبات همکاران نیز مشکلی نداشتیم و این‌ها همه به دلیل همت و تلاش مدیران، به‌خصوص مدیران شرکت مالک و شرکت سرمایه گذاری خوارزمی بوده است.

بحث بعدی هم کرونا بود که مشکلاتی برای ما ایجاد کرد، که البته با تلاش‌های بی‌وقفه بخش‌های مختلف نظیر HSE، علی‌رغم فعالیت شبانه‌روزی‌مان حتی در روزهای تعطیل و روز عید با کمترین میزان ابتلا به کرونا در بین همکاران مواجه بودیم. خوش‌بختانه در کل نیروگاه فقط چند تن از همکاران به این بیماری مبتلا شدند که آن هم با قرنطینه خانگی رفع شد. امیدواریم که خداوند به ما کمک کند تا بتوانیم همین روند را ادامه دهیم.

 نحوه قیمتگذاری برق و اقدامات دولت در جهت حمایت از فعالیت نیروگاهها در بخش غیردولتی را چطور ارزیابی میکنید و فعالان این حوزه با چه محدودیتها یا چالشهایی مواجه هستند؟

 وظیفه ما به عنوان یک نیروگاه، بهره‌برداری و هم‌چنين تعمیر و نگه‌داری است و مسئولیت مربوط به بخش فروش با شرکت مالک نیروگاه و مطابق قرارداد فيمابين مالك و شرکت مدیریت شبکه، وابسته به وزارت نیرو است. اما اگر بخواهیم به این موضوع از منظر اقتصادي ـ اجتماعی نگاه کنیم، باید گفت اگر هزینه‌هایی را که برای تولید برق از سوی هر فرد لازم است مصرف شود، برآورد کنيم، شاید تولید برق در کشور ما درقیاس با برخی دیگر از حوزه ها اقتصادی به نظر نیاید ، اما ما به این پدیده به عنوان یک خدمت زیربنایی، استراتژیک و ملی هم نگاه می‌کنیم.

از سال 93 تا سال 99 قیمت خرید برق افزایش پیدا نکرده بود و این موضوع به تولیدکنندگان برق، چه خصوصی و چه دولتی، آسیب می‌رساند، چراکه هزینه‌ها در هر دو بخش یکسان است. عمده هزینه‌های ما در بخش حقوق و دستمزد و لوازم یدکی است که این هزینه‌ها در هر دو بخش دولتي و خصوصي یکسان است. متأسفانه تولیدکنندگان برق تحت فشار زیادی قرار گرفتند، ولی خوش‌بختانه امسال قیمت خرید برق افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت تا حدودی قابل قبول بود، که امیدواریم به همین صورت ادامه داشته باشد.

هزینه‌های حقوق و دستمزد و مواد شیمیایی و قطعات و تجهيزات سالانه افزایش می‌یابند. حقوق و دستمزدها که 60 درصد هزینه‌های هر نیروگاه را شامل می‌شود، سالانه به طورمیانگین 20 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت خرید برق باید همین مقدار افزایش يابد تا هزینه‌ها را پوشش دهد، که از سال 93 تا سال 99 این اتفاق نیفتاد. امیدواریم که این افزایش قیمت هر ساله به صورت پلکانی ادامه داشته باشد تا امکان استمرار تأمين هزینه‌ها وجود داشته باشد. حتی اگر نصف هزینه‌های پرداختي لازم براي یک نفر را در نظر بگيريم، برای تولید هر مگاوات برق، به حداقل ماهانه چهارمیلیون تومان احتیاج است، در صورتی که سود حاصل از فروش برق، چه به بخش خانگی و چه به بخش صنعتی، عددی نیست که بتواند این مقدار را پوشش دهد. ما باید قیمت فروش برق را با درآمدهای کشور خودمان قیاس کنیم و قیاس قیمت فروش برق با کشورهای خارجی که متناسب با دستمزدهای همان کشورهاست، مقایسه درستی نیست. بنابراین ما باید با بررسی معیارهای مطابق با کشور خودمان پیش برویم، که البته حتی اگر با همین معیارها هم پیش برویم، باز هم می‌بینیم که برق در کشور ما در شمار ارزان‌ترین کالاهایی است که در دسترس همه مردم قرار گرفته و می‌گیرد. به‌هرحال چرخ صنعت برق باید طوری مدیریت شود که اين چرخه بتواند استمرار داشته باشد. اگر هزینه‌های این صنعت پوشش داده نشود، ممکن است تعمیرات عقب بیفتد، یا به‌روزرسانی‌ها انجام نشود و این امر موجب افزایش تعداد حوادث کاری خواهد شد و ممکن است مشکلاتی را در بخش تولید برق ایجاد کند، که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

 چه طرحهای توسعهای و برنامههایی برای بهینهسازی واحدهای نیروگاه و ارتقای توان تولیدی مجموعه برنامهریزی یا پیادهسازی شده است؟

ما سالانه به صورت جداگانه در دو بخش قدیم و سیکل ترکیبی نیروگاه، پروژه‌های بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌كنيم، که این پروژه‌ها با توجه به میزان تأمین نقدینگی اجرایی می‌شوند. خوش‌بختانه در سال‌های اخیر و در بخش بخار فعالیت‌های زیادی در بخش MCC‌ها انجام داده‌ایم؛ هم در بحث مصرف و هم در مقوله ایمنی و حفاظت، این بخش‌ها تقویت شده‌اند. بخشی از برج‌های خنک‌کننده را بازسازی کرده‌ایم و در بخش بخار هم بخش‌هايي که عمر آن‌ها تمام شده بود، بازسازی شدند.

در حوزه نیروی انسانی چه پتانسیلهایی در مجموعه وجود دارد و چه برنامههای دیگری برای حفظ و جذب نیروهای کارآمد و ارتقای عملکرد کارکنان پیش بینی شده است؟

نیروهای فعال در بخش فنی عمدتاً دارای مدرک تحصیلی لیسانس برق، مکانیک، کنترل و دیگررشته‌های فنی هستند که نیاز نیروگاه است و بيشتر همكاران ما در آن بخش فعالیت می‌کنند. حدود 300 نفر از کارکنان ما در بخش بهره‌برداری و 150 نفر در بخش تعمیرات فعال هستند و نفراتي از اين متخصصان نيروگاهي هم در بخش مهندسي و برنامه‌ريزي، بيش از 400 نفر از کارکنان نیروگاه در بخش فنی و مهندسی، تعمیرات و بهره‌برداری در حال فعالیت هستند که عمدتاً دارای مدرک تحصیلی دانشگاهي هستند.

با توجه به بحث واگذاری نیروگاه به بخش خصوصی که از سال 89 مطرح و نیروگاه درآن مقطع به مالک خصوصی سپرده شد، برخی از برنامه‌ها انجام نشد، که متأسفانه این وضعیت عواقبی هم داشت. به عنوان مثال، بسیاری از همکاران ما بدون این‌که دانش و تجربه آن‌ها به نیروهای پایین‌دست (ورودي‌هاي جديد) منتقل شود، بازنشسته شدند.

از سال گذشته، برنامه‌های آموزشی برای کارکنان در نظر گرفته‌ایم، این برنامه‌ها در سطوح مختلف قبل از استخدام، شامل افراد پیش از استخدام و همکارانی که سال گذشته و امسال استخدام شده‌اند، پیاده می‌شود که خوش‌بختانه این افراد دوره‌ آموزشي سه ماهه‌ای را گذرانده‌اند. برنامه به این صورت است که هنگامی که افراد وارد محیط کار می‌شوند، این دوره‌ها را می‌گذرانند. سطح ديگر این دوره‌ها، دوره بازآموزی است و برای همکارانی که سابقه بیشتری دارند، طراحی شده است. این برنامه‌ها به صورت جدی هم خواسته مجمع شرکت است و هم خواسته مدیریت نیروگاه. در نیروگاه احساس کردیم که باید به صورت ویژه به این برنامه نگاه کنیم. در این بخش اقدامات مثبتی صورت گرفته است، اما این اقدامات کافی نیست و باید ساعت‌های این برنامه‌های آموزشی را افزایش دهیم.

با توجه به تعریف مشاغل سخت و زیان آور بخشی از کارکنان نیروگاه حسب شرایط سخت و زیان آور با 20 سال سابقه کار بازنشسته می شوند. لذا لازم است برای جایگزینی آنان از جوانان فارغ‌التحصیل که شغلی ندارند، استفاده کنیم. فرایند جذب نیرو در نیروگاه منتظرقائم به این صورت است که پس از اعلام نياز اوليه از سوي نيروگاه، افراد درخواست‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند و درخواست‌ها طی دو یا سه مرحله آزمون در کمیته مربوط، بررسی و بر اساس نیاز سازمان و توان و دانش متقاضيان، نیروها انتخاب و جذب می‌شوند.

منتظرقائم در حوزه مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطی چه برنامهها و دستاوردهایی داشته؟

 علاوه بر انجام اقدامات فني مرتبط با برنامه‌هاي حفظ محيط زيست كه شامل احداث تصفيه‌خانه پساب صنعتي و بهداشتي نيروگاه در سه فاز، احداث و نگه‌داري فضاي سبز 13 هكتاري در سايت 70 هكتاري نيروگاه، پايش مستمر گازهاي خروجي از دودكش واحدهاي بخار و گازي، پايش مستمر شرايط خاك سايت مجموعه با هدف اطمينان از عدم آلايش آن و... بوده است، با سازمان حفاظت محيط زيست ونهادهای مدنی فعال در اين زمينه ارتباط و همكاري داريم. مسابقات فرهنگي ـ هنري، ورزشي و... مرتبط با محيط زيست را براي همكاران و خانواده‌شان به انجام می‌رسانيم. در مدارس در مناسبت‌هاي مختلف زيست‌محيطي حضور داريم و اقدامات فرهنگي به انجام می‌رسانيم. در بخش مشارکت زیست‌محیطی و پروژه‌های مختلف مرتبط حضور داریم و چنان‌چه مراسمی در حوزه مسئولیت اجتماعی مانند مسابقات ورزشی، هنري امكان اجرا داشته باشد، با حضور فعال روابط‌عمومی نیروگاه، این مراسم برگزار خواهد شد. سالن ورزشی مجموعه که جهت استفاده همکاران احداث شده، برای برگزاری مراسم شرکت‌های دیگر و به صورت رایگان یا نیم‌بها نیز استفاده می‌شود. تا حدی که در توانمان باشد، در بحث مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی حضور داشته و خواهيم داشت.

 از اهمیت نیروگاه منتظرقائم و جایگاهش در گروه سرمایهگذاری خوارزمی و در نگاه سهامداران مجموعه بگویید؟

بر اساس پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی که مربوط به سال گذشته است، حدوداً 50 درصد از ارزش سرمایه گذاری های  گروه خوارزمی را نیروگاه تشکیل می‌داد که ممکن است با توجه به شرایط جدید بازار سرمایه تغییراتی ایجاد شده باشد. طي سال گذشته اهمیت این موضوع به صورت جدی از سوي مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت خوارزمی و نیروگاه، تأکید شده و بر نگه‌داری و حفظ این سرمایه همواره تأکید شده؛ برای شرکت‌های زیرمجموعه نیز برنامه‌هایی در همین راستا تدوین و اجرا شده است. ما در واقع امانت‌دار و امین سهامداران هستیم و همگی تلاش کرده‌ایم به عنوان امانت‌دار صادقی در حد توان و امکاناتی که در اختیار ماست، خدمات بهينه‌اي داشته باشيم و این امر دو دلیل دارد. دلیل اول تأمین معاش همکارانمان است؛ هزینه زندگی حدود 650 نفر، از جمله مدیران به صورت مستقیم از طریق نیروگاه تأمین می‌شود. دلیل دوم این‌که چه دولت و چه بخش خصوصی مالک نیروگاه باشد، ما به عنوان مدیر نیروگاه در مقابل نیروگاه وظایفی داریم و همواره تلاش کرده‌ایم و شعار ما این بوده است که مسئولیت‌مدار باشیم و در مقابل وظایف خود مسئول هستیم و تلاش ما حداکثری است، هر چند که ممکن است در این بین کم و کاستی‌ یا اشتباهاتی داشته باشیم. همواره تلاش می‌كنيم از توصيه‌ها و تذکرات نهادهای بالادستی اعم از دولت، مالک یا سهام‌دار در جهت رفع نقایص بهره ببریم. بدیهی است جدا از این نگاه، وظیفه داریم از دارایی سهامداران به بهترین شکل صیانت کنیم.

 جایگاه گروه سرمایهگذاری خوارزمی را در بازار سرمایه و در مقایسه با سایر فعالان بازار چطور ارزیابی میکنید؟

خوشبختانه شرکت خوارزمی همواره در چهار سال اخیر جزوگروه شرکت‌ های پیش‌رو در بازار ایران بوده است. رشدی که سهام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نسبت به سهام‌ سایر شرکت‌ها داشت، نشان‌دهنده اعتماد مردم به این شرکت بوده است، و این جای خوشحالی دارد؛ به این دلیل که هم سهام‌داران پیشین و هم سهام‌دارانی که اخیراً به جمع خوارزمی اضافه شده‌اند، منفعت بیشتری خواهندبرد. ما از این بابت خوشحال هستیم که رشد سهام خوارزمی رشد مثبتی بوده است و سهام‌داران می‌توانند از آن نفع ببرند.

 برای ماههای آتی چه برنامههایی دارید و در دوره مدیریت شما چه اقداماتی قرار است در آینده نزدیک به اجرا دربیاید.

بر اساس برنامه سالانه، دو ساله و پنج ساله‌ای که تدوین شده است، در برنامه سالانه همواره برای نیمه دوم سال تمهیداتی در نظر داریم که برنامه‌ریزی‌های آن به صورت مدون انجام شده است. در حال حاضر در حال خرید لوازم یدکی و انتخاب پیمانکاران هستیم. از طرفی برای تعمیرات برنامه‌هایی در نظر داریم که چنانچه مديريت شبکه برق كشور اجازه دهد، در فصل پاياني سال که معمولاً فروش برق در پایین‌ترین حد ممکن است و از نظر مالی به‌صرفه‌تر است، این برنامه‌ها را پیش ببريم.

بحث اصلاح ساختار را با هماهنگی شرکت مالک(شرکت توسعه برق و انرژی سپهر) که در جمع شركت‌هاي مجموعه سرمایه‌گذاری خوارزمی است، پیش می‌بریم و امیدواریم در بحث اصلاح ساختار دو شرکت توسعه برق و انرژی سپهر و شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم، اتفاقاتی حادث شود تا در چابک‌‌سازی سیستم و اتخاذ به‌موقع تصمیمات و کاهش هزینه‌ها کمک کند که همه مجموعه تأکید دارند تا این امر هر چه سریع‌تر محقق شود. تا جایی که ما اطلاع داریم، مالک نیروگاه پی‌گیر این مبحث است که سهام شرکت برق سپهر وارد بورس شود،تا از این محل درآمد مضاعفی نصیب سهام‌داران شود. امیدواریم این اتفاق تا پایان سال محقق شود. در بحث مدیریت کلان شرکت نیز اقداماتی که در دو سال گذشته شکل گرفته و سعي بر استمرار آن است، بر درون‌سپاری نگهداري و تعمیرات و حفظ و استفاده از توانایی همکارانمان متمرکز بوده و هستيم. عمده تعمیرات نیروگاه‌ ما در سال‌های گذشته از سوی پیمانکاران انجام شده است، اما طی توافقی که با مالک نیروگاه داشتیم، برنامه‌ریزی ما بدین صورت بود که از توانمندی همکاران نیروگاه استفاده کنیم. این خود باعث شد که هزینه‌های دستمزدی تعمیرات ما تا 50 درصد کاهش يابد. در واقع هزینه‌هایی که پیمان‌کار داشت و دارد، ما خودمان با صرف هزینه‌ای 50 درصد کمتر از هزینه لازم برای پیمان‌کار، خواهيم داشت که این نكته مثبتی است که هم منافعی برای مالک نیروگاه و هم برای نیروگاه داشته و دارد و ما مصمم هستیم این مسیر را ادامه و گسترش دهیم، چراکه از توانمندی همکارانمان اطلاع داریم و می‌دانیم توانایی آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که تاكنون موفق به انجام آن شده‌اند.

 دستیابی به سودآوری پایدار از جمله برنامههای گروه سرمایهگذاری خوارزمی در سال جدید است. مجموعه شما به عنوان یکی از زيرمجموعههای گروه برای تحقق این هدف چه برنامهای دارد؟ برای پیشبرد برنامههایتان، شرکت سرمایهگذاری خوارزمی چه کمکی میتواند بکند؟

در طرح ارزیابی ریسک برای نیروگاه ، 10 ریسک بزرگ را شناسایی کردیم که عمده این 10 ریسک به قدمت نیروگاه و تجهیزات قدیمی و بحث ریسک آب و مسائل زیست‌محیطی بازمی‌گردد. امیدواریم با همت مالک نیروگاه و اعضای هیئت مدیره این شرکت و مدیریت عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت خوارزمی، این موارد در دستور کار قرار گیرد، چراکه ما چاره‌ای نداریم جز این‌که یا تجهیزات جایگزین شوند، یا پروژه‌ای برای بهینه‌سازی صورت گیرد تا قسمت‌هایی از نیروگاه که ریسک دارد، از جمله بخش حفاظت و کنترل و بخش برج‌هاي خنک‌کن‌‌ در مجموعه واحدهاي بخار قديم که آب بيشتري مصرف می‌کند، نوسازی شوند. شاید قابل دسترس‌ترین راه، همان راهی باشد که شرکت مادر تخصصي توليد برق حرارتی ـمتولي توليد برق وزارت نیروـ در پيش گرفته است. به عنوان مثال، نیروگاه بعثت در حال نوسازی است که می‌توان بعد از نوسازی از ظرفیت‌های این نیروگاه نیز استفاده کرد. به مرور واحدهای قدیم را جمع‌آوری کنیم و واحدهای گازی جدید را به نیروگاه بیاوریم تا هم راندمان تولید افزایش یابد و هم این‌که این واحدها مصرف آب پایینتر از نظر ضریب اطمینان و ملاک پایداری تولید، ضریب بالایی داشته باشند، به این دلیل که سیستم کنترل جدیدتر و حفاظت‌های قوی‌تری دارند و با اتخاذ این روش، هزینه‌های جاری نیز به تبع آن کاهش پیدا خواهد کرد. چون سطح تکنولوژی واحدهای جدید به نحوی است که تعداد نفراتی که برای بهره‌برداری و نگه‌داری از آن‌ها نیاز است، 50 درصد از واحدهای قدیم کمتر است. فرض کنید اگر یک نیروگاه قدیمی مثل ما برای هر مگاوات به چهاردهم یا پنج‌دهم نفر نیرو برای نگه‌داری و تعمیرات احتیاج دارد، تعداد نفرات لازم برای همین اعمال در نیروگاه‌های جدید، دودهم است، که این ارقام از نظر هزینه‌های جاری پر اهمیت و ما امیدواریم بتوانیم به آن سمت حرکت کنیم، چون راهی هم جز آن وجود ندارد. هر تجهیزی عمر معینی دارد، زمانی که عمر آن‌ تمام شد، یا باید نوسازی شود، یا با تجهیزات جدید جایگزین شود.

در پایان از همه همکاران و مدیران شرکت، اعضای هیئت مدیره نیروگاه، اعضای هیئت مدیره شرکت توسعه برق و انرژي سپهر و مدیریت گروه خوارزمی تشکر می‌کنم که به ما کمک کردند و تمام تلاش ما هم در این راستا بوده که چرخ‌های نیروگاه بچرخد و حادثه نداشته باشیم و اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، در زمره حداقل‌ها باشد.

منبع: فصلنامه وخارزم- پاییز 99




تعداد بازدید : 1822
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...