Kharazmi Investment Group

ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها

:: نگاهی به جديدترين تلاش‌های شرکت‌های زيرمجموعه گروه سرمايه‌گذاری خوارزمی؛ ايستاده و اميدوار - 1400/09/07



گروه سرمايه‌گذاری خوارزمی مثل هر بنگاه اقتصادی ديگری اين روزها شرايط حساس و پرچالشی را تجربه می کند. افت‌وخيزهای بازار سرمايه از يک سو و تداوم تحريم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی ديگر، مسير رشد و توسعه شرکت‌ها را پرپيچ‌وخم‌تر از سال‌های گذشته کرده است. در چنين شرايطی مديران شرکت های گروه سرمايه‌گذاری خوارزمی کوشيده‌اند با تأکيد بر برنامه‌محوری، روند روبه‌رشد مجموعه و رضايت سهام‌داران خود را حفظ کنند. همزمان با برگزاری مجمع عمومی گروه سرمايه‌گذاری خوارزمي در سال 1400، به سراغ شرکت‌های زيرمجموعه اين هلدينگ پرسابقه رفتيم و از آن‌ها خواستیم وضعيت خود را حول چهار محور زير توصيف کنند:

1. دستاوردها و فعاليت‌های اخير مجموعه

2. ميزان تحقق اهداف پيش‌بينی شده شرکت در برنامه دوساله

3. مهم‌ترين دستاورد در سال گذشته و تأثير آن بر روند حرکت مجموعه

4. اولويت‌های تعيين‌شده برای سال 1400 در راستای رضايتمندی سهام‌داران


تحقق 90 درصدی برنامه های عملیاتی


مسعود احمدزاده-  مديرعامل شرکت لابراتوارهای سينادارو

1- اهم اقدامات صورت‌گرفته و نتايج حاصله در شرکت لابراتوارهای سينادارو عبارت است از:

1-1- برقراری ارتباط سازمانی با تشکيل کميته‌های تخصصی و پيگيری هفتگی از جمله:

- کميته وصول مطالبات

- جلسات کاپا جهت بررسی و اصلاح خصوص توليد فعلی

- کميته فروش

- کميته بررسی نرخ فروش محصولات و بهای تمام‌شده

نتايج حاصله: اصلاح قيمت فروش تعداد 70 محصول که برخی از آنها از سال 97 هيچ‌گونه اصلاح نرخ فروشی نداشته است، کاهش زمان وصول مطالبات و اصلاح قراردادهای فروش و اخذ تضامين لازم از شرکت‌های پخشی و همچنين افزايش تعداد شرکت‌های پخش با دوره وصول مطالبات 60 روزه به جای دوره 90 روزه، افزايش هزينه بازاريابی در برخی از قراردادهای فروش از 5/1 درصد به 2 درصد.

1-2- بازنگری فرآيند توليد تا مرحله تحويل به مشتری جهت کوتاه کردن زمان توقف محصولات در انبار شرکت به منظور کاهش دوره گردش کالا و استفاده بهينه از ظرفيت توليد و سرمايه در گردش.

1-3- کاهش بهای تمام‌شده محصولات با بازنگری تأمين‌کنندگان مواد اوليه و استفاده از ظرفيت جديد تأمين‌کنندگان جديد که منجر به کاهش قيمت خريد مواد اوليه در برخی از اقلام بسته‌بندی و مواد اوليه گرديد.

1-4- سورس‌يابی جديد تأمين‌کنندگان ماشين‌آلات، تجهيزات و مواد اوليه از منابع اروپايی به چينی و ايرانی با رويکرد اصلاح قيمت و حفظ کيفيت مورد تأييد سازمان غذا و دارو و استانداردهای GMP و فارماکوپه.

1-5- تجهيز خطوط توليد قديم به ماشين‌آلات الصاق برچسب اصالت که از پنج سال گذشته جزو الزامات سازمان غذا و دارو بوده و تاکنون اين مهم صورت نپذيرفته بود و عدم تجهيز خطوط توليد می توانست منجر به جلوگيری از عرضه محصولات به بازار توسط سازمان غذا و دارو گردد.

1-6- پرداخت مطالبات معوق پيمانکاران و تعديلات قرارداد پيمانکاران به جهت تسريع در جهت اجرای پروژه به‌گونه‌ای که امکان تحويل موقت و جمع‌آوری کارگاه‌های موقت پيمانکار تا پايان شهريور انجام گرديد.

1-8- افزايش ديماند برق از 6/1 مگاوات به 2/3 مگاوات که با تکميل کارهای اصلاحی 5 پست خارج از شرکت با هماهنگی اداره برق منطقه‌ای در اين تابستان و پيک مصرف برق، عمليات قطعی های موقت برق انجام گرديد که در نهايت کنتور جديد در مهرماه نصب و به بهره‌برداری می رسد.

1-9- راه‌اندازی سيستم آب‌ساز و انجام validation توسط کارشناس ايتاليايی.

1-10- نصب و راه‌اندازی ژنراتور دوم جهت حفظ پايداری توليد در ايام قطع برق طولانی در تابستان.

1-11- بازسازی سيستم‌های برودتی جهت هواسازهای توليد جهت حفظ استمرار فعاليت توليد.

1-12- راه‌اندازی دو دستگاه BFS و تست اوليه با WFI و توليد نمونه‌های اوليه براي محصولات قطره توسط شرکت ايتاليايی Angela brevetti

1-13-تکميل کابل‌کشی و نصب ولوها و کابل‌هاي بخش باقی مانده ماشين‌آلات توليدی در پروژه جديد توسط کارشناس شرکت Cor -Bram در ايام تابستان.

1-14- ايجاد بستر مناسب جهت حضور کارشناسان اتوماسيون شرکت bram-cor برای راه‌اندازی شروع خط ساخت در پروژه جديد (هماهنگی جهت اخذ ويزا در دست انجام است).

1-15- حمل و ترخيص دو دستگاه کانواير برای خطوط توليد از شرکت آلمانی MA  و انجام هماهنگی های لازم برای حضور کارشناسان اين شرکت برای نصب و راه‌اندازی.

1-16- سفارش‌گذاری بسته‌بندی خطوط BFS شامل آنسکر مبلر- کپر- ليبلينگ= کارتونينگ، چک وير و برچسب اصالت از منابع چينی و ايرانی.

1-17- جمع‌آوری کارگاه‌های موقت و تکميل محوطه‌سازی ساختمان پروژه.

1-18- سفارش‌گذاری و انتقال ارز جهت خريد يک دستگاه ماشين شست‌وشو.

1-19- برگزاری مناقصه و سفارش ساخت يک دستگاه تانک 15 تنی HFa به جای خريد خارج.

2- در خصوص دستيابی به اهداف و برنامه‌های معين‌شده به استحضار می رساند تعداد 17 مورد هدف و برنامه عملياتی برای سال‌های 1399 و 1400 در نظرگرفته شده است که دستيابی به آنها در پايان سال 99 به ميزان 72 درصد و در پايان سه ماهه اول سال 1400 به ميزان 90 درصد محقق شده است.

شايان ذکر است برنامه و اهداف عمليات برای سال های 1400 و 1401 در دست بازنگری است.

3- با عنايت به توضيحات فوق‌الذکر اين مديريت با رويکرد تکميل و راه‌اندازی پروژه انتقال توليد توانست ضمن اصلاح نرخ فروش محصولات که حاصل برگزاری جلسات تخصصی متعدد با کارشناسان سازمان غذا و دارو بوده است، نسبت به افزايش توليد در شش‌ماهه نخست سال 1400، به سال 1399 ضمن دستيابی به بودجه مصوب، افزايش فروش را نسبت به سنوات گذشته برای اين مجموعه محقق نمايد.


افزايش وصول مطالبات از محل فروش برق


دکتر کريم افشار - مديرعامل شرکت توسعه برق و انرژی سپهر

  مهم‌ترين دستاوردهای شرکت در سال گذشته افزايش مطالبات وصول‌شده از وزارت نيرو و هم‌چنين تهاتر بخشی از مطالبات با قطعات مورد نياز تعميرات اساسی بوده که نسبت به دوره قبل افزايش بسيار زيادی داشته است.

  علاوه بر آن، با توجه به نقدينگی دريافتی، تعميرات اساسی و RI نيروگاه شهيد منتظرقائم در زمستان 1399 و بهار سال 1400 انجام شد. بنابراين انتظار می رود در سال جاری خروج واحدهای نيروگاهی کمتر شود و توليد برق افزايش يابد.

  هم‌چنين در حوزه خرده‌فروشی، مجوزهای لازم در سال 99 اخذ شد و از ابتدای سال 1400 حدود 100 مگاوات برق از ساير نيروگاه‌ها خريداری و به مشترکان صنعتی در قالب قرارداد دوجانبه فروخته شده است.

  ظرفيت مجوز بهره‌برداری شرکت مديريت توليد برق منتظرقائم نيز از حدود 1600 مگاوات به 4000 مگاوات افزايش پيدا کرد، که می تواند فرصتی را برای آن شرکت در جهت گسترش بازار فراهم کند.

 در بعد مالی اهدافی نظير افزايش وصول مطالبات، به نتيجه رساندن پرونده‌های اخذ خسارت از شرکت بيمه به دليل حوادث طبيعی رخ داده، خريد قطعات ضروری براي تعميرات، کنترل هزينه‌های جاری و تعميرات به مقدار قابل توجهی محقق شد. پرونده‌های حقوقی مربوط به وزارت نيرو نيز در دست پیگيری است.

  در بعد ذینفعان نيز استانداردهای زيست‌محيطی رعايت شد. هم‌چنين تلاش شد در تابستان سال جاري حداکثر آمادگي نيروگاه در جهت کمک به شبکه برق براي عبور از پيک محقق شود.

  در بعد فرايندها نيز علاوه بر اصلاح فرايندها و نحوه ارتباط با شرکت مديريت توليد برق منتظرقائم در جهت کنترل هزينه‌ها، در زمينه متنوع کردن مشتريان با انعقاد قراردادهاي دوجانبه موفقيت‌هاي قابل توجهي کسب شد.

  در بعد رشد و يادگيري نيز تمرکز بر مديريت نيروي انساني شرکت مديريت توليد بوده است که با توجه به خروج نيروهاي بازنشسته و باتجربه، اداره نيروگاه با مشکل مواجه نشود. از طرف ديگر، برخي از کارگاه‌ها نظير کارگاه بازسازي دلتاهاي برج خنک‌کن فعال شده تا از ظرفيت منابع انساني و تجهيزات موجود حداکثر بهره‌برداري صورت پذيرد.

  افزايش وصول مطالبات از شرکت مديريت شبکه برق ايران مهم‌ترين دستاورد شرکت بوده است. علي‌رغم مشکلات وزارت نيرو و کمبود نقدينگي، اين شرکت توانست مبالغ بيشتري از صنعت برق دريافت کند. بنابراين توانستيم با تأمين اعتبار لازم، تعميرات را به‌موقع انجام دهيم که باعث افزايش آمادگي و توليد برق و درنتيجه افزايش درآمد شرکت خواهد شد.

  افزايش درآمد و کنترل هزينه‌ها اولويت اصلي شرکت در سال جاري است. انتظار مي‌رود توليد سال جاري با کاهش حجم تعميرات و کاهش خروج اضطراري و هم‌چنين نصب ترانس جديد در واحد 4 نيروگاه بخار قديم و رسيدن آن به حداکثر ظرفيت توليد افزايش يابد. با کاهش نرخ سوخت نيروگاه به 100 ريال و هم‌چنين کنترل هزينه بهره‌برداري و نگه‌داري از نيروگاه، سود عملياتي شرکت (علي‌رغم عدم افزايش قابل توجه نرخ فروش برق) افزايش قابل ملاحظه خواهد داشت. هم‌چنين کاهش هزينه‌هاي مالي شرکت نسبت به سنوات گذشته، باعث افزايش سود شرکت خواهد شد. شايان ذکر است، با توجه به انعقاد قراردادهاي دوجانبه و مديريت نقدينگي حاصل از آن، علاوه بر افزايش درآمد شرکت، مي‌توان انتظار داشت که شرکت به يکي از پيشروان صنعت در حوزه خرده‌فروشي و بازار دوجانبه برق تبديل شود.


راه اندازی عملیاتی کارخانه لستحصال طلای معدن شادان


ميرمحمود يگانلي - مديرعامل شرکت توسعه معادن صدرجهان

دستاوردها و فعاليت‌هاي اخير دو مجموعه توسعه معادن صدر جهان و معادن و صنايع کارند صدر جهان عبارت‌اند از:

1-1- راه‌اندازي عملياتي کارخانه استحصال طلاي معدن شادان با ظرفيت يک‌ميليون تن کانسنگ ورودي و استحصال بيش از 300 کيلوگرم طلاي خالصپ

2-1- فعال‌سازي پروژه طراحي، ساخت و نصب يک واحد سيار فرآوري کانسنگ مس به روش فلوتاسيون با ظرفيت 72 هزارتن کانسنگ مس ورودي براي معادن مس شرکت

3-1- تکميل اکتشافات معدني مس اردستان و افزايش ذخيره قطعي از 110 هزارتن به بيش از 440 هزارتن و تقاضاي مجوز افزايش استخراج سالانه از 6250 تن به بيش از 30 هزارتن

4-1- اتمام عمليات اکتشافي تکميلي محدوده طلاي قاضي ولي و اجراي بيش از 70 درصد عمليات اکتشافي محدوده طلا و موليبدن قاباق تپه و تمهيدات شروع عمليات اکتشافي محدوده دوشتور

5-1- ثبت دو محدوده طلاي با ارزش در نزديکي‌هاي معدن طلاي شادان

6-1- عمليات مستمر پي‌جويي ثبت محدوده‌هاي اکتشافي جديد و اقدامات لازم براي مشارکت در اکتشافات يک محدوده کمپلکس منگنز، طلا، سرب و روي، آهن و دو محدوده با ارزش طلا و مس

7-1- استخراج بيش از 15 هزار تن کانسنگ مس از معدن اردستان و بيش از سه‌هزار تن از معدن رشيدآباد زنجان و بيش از 200هزار تن از معدن طلاي شادان

8-1- راه‌اندازي آزمايشگاه مواد معدني شادان به عنوان‌ هاب آزمايشگاهي شرق کشور و آغاز اجراي پروژ‌ه‌هاي تحقيقاتي «امکان استحصال طلا از کانسنگ‌هاي سولفوري معدن طلاي شادان» و«تست صنعتي ماده جايگزين سيانور در استحصال طلا» و تکميل مطالعات سنتز کلکتور مس اکسيدي در مقياس بنچ با هدف طراحي فاز توليدي براي آن

دستاوردها در زمينه تحقق اهداف پيشبينيشده مجموعه در برنامه دوساله

1-2- تحقق حدود 96درصد اهداف تأمين مالي اجراي پروژه‌ها

2-2- تحقق حدود 83 درصد تکميل سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي موجود

3-2- تحقق حدود 75 درصد احداث واحد فرآوري استحصال طلاي معدن شادان

4-2- تحقق صددرصد ارزيابي مجدد و تعيين ذخيره قابل معدن‌کاري معدن اردستان و 65 درصد معدن رشيدآباد و تحقق صددرصد اجراي عمليات اکتشافي محدوده قاضي ولي و 70 درصد محدوده قاباق تپه

5-2- تحقق صددرصد ثبت دو محدوده اکتشافي طلا

6-2- تحقق صددرصد افزايش سرعت و بهبود دقت انتشار اطلاعات مالي

مهمترين دستاورد شرکت در سال گذشته

راه‌اندازي عملياتي کارخانه استحصال طلاي معدن شادان با ظرفيت يک‌ميليون تن کانسنگ ورودي و استحصال حداقل 300 کيلوگرم طلاي خالص سالانه با:

1-3- طراحي و اجراي مهندسان و کادر فني شرکت توسعه معادن صدرجهان

2-3- در بازه زماني حدود 11 ماهه

3-3- در شرايط بسيار سخت ناشي از اپيدمي کرونا و شرايط به‌شدت متغير و ويژه اقتصادي کشور

با اين دستاورد شرکت تسلط، دانش، توان فني و عملياتي اجراي پروژه‌هاي استحصال طلا از صفر اکتشافي تا 100 اتاق ذوب و شمش‌گيري طلا را اثبات و با مجموعه کادر فني منسجم و سازمان‌دهي‌شده و با اعتمادبه‌نفس بالا و مستظهر به زيرساخت‌هاي مقرراتي و اجرايي، آمادگي خود را براي اجراي پروژه‌هاي پيچيده معدني به نمايش گذاشت.

اولويت مجموعه در سال 1400

1-4- تکميل فازهاي مختلف پروژه شادان و ظرفيت‌سازي براي افزايش توليد طلا

2-4- نصب و شروع به کار واحد فرآوري سيار مس با ظرفيت بيش از 70 هزار تن کانسنگ ورودي

3-4- ارتقاي کمي و کيفي توليدات معادن و تطبيق با شرايط ويژه اقتصادي کشور

4-4- اخذ گواهي کشف براي محدوده‌هاي اکتشافي در دست اجرا و اخذ پروانه‌هاي بهره‌برداري محدوده‌هاي واجد شرايط معدن‌کاري

5-4- اخذ حداقل دو فقره پروانه اکتشافي جديد طلا و مس

6-4- مشارکت در اکتشاف يک محدوده کمپلکس 130 کيلومتر مربعي با پتانسيل منگنز، طلا، سرب و روي و آهن با حداقل 70 درصد شرکت توسعه معادن صدرجهان و 30 درصد شريک بخش خصوصي که محدوده را ثبت کرده است.

7-4- خريد يا مشارکت دو محدوده معدني طلا و مس که در مراحل پاياني اکتشاف هستند.

8-4- تکميل نواقص سازماني و اداري و مالي

تحقق 85 درصدي برنامه دوساله

مهندس سيد وحيد مدني-مديرعامل شرکت توليد و توسعه ايستگاهي نيروپارسه

دستاوردهاي شرکت توليد و توسعه ايستگاهي نيروپارسه را در چند زمينه به صورت مختصر به صورت ذيل مي‌توان برشمرد:

مسائل مالي

 تسويه حساب بيش از 90 درصد از مطالبات سنواتي از شركاي تجاري

 تبديل تسهيلات دريافتي با نرخ بالا به تسهيلات ارزان‌تر

 كم كردن وثايق بانكي نزد بانك‌هاي طرف معامله

 سامان‌دهي و تسويه حساب با اغلب پيمان‌كاران پروژه‌هاي قبلي شرکت

 تعيين تكليف (دريافت) بخش عمده‌اي از اسناد تضميني شركت نزد شركاي تجاري

 تسويه حساب مالياتي براي سال‌هاي 1395 و 1396

مسائل فني

 بومي‌سازي برخي از قطعات كليدي مولدها با استفاده از توان كارشناسان شركت و رسوب دانش فني

 اصلاح سيستم سوخت‌رساني موتور نيروگاه طرشت با تكيه بر دانش فني پرسنل شركت

فرايندها

 تدوين و پياده‌سازي فرايندهاي صف و ستاد

 بازنگري و تكميل سيستم حفاظتي و امنيتي تمام سايت‌ها و ساختمان‌هاي شركت

 بازنگري سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق در تمام ساختمان‌ها و سايت‌هاي شركت و آموزش مناسب به پرسنل

 سامان‌دهي سيستم انبار و قطعات در تمام سايت‌ها و ايجاد ارتباط مناسب بين انبارهاي شركت

 توسعه و به‌روزرساني انواع بيمه‌هاي شركت و متناسب‌سازي آن با ارزش واقعي دارايي‌ها

 انجام فرايند گواهي رفع نقص و آغاز فرايند تحويل قطعي پروژه فولاد سبا

پروانههاي قانوني

 اخذ پروانه دائم بهره‌برداري نيروگاه تنكابن علي‌رغم همه موانع

 اخذ پروانه خرده‌فروشي برق

علاوه بر موارد فوق، هيئت مديره شركت اين افتخار را دارد كه به عنوان مسئوليت اجتماعي به خيريه كهريزك كمك مالي کرد.

برنامه‌ها و اهداف شركت بر اساس توان داخلي شركت و شرايط محيطي تدوين شد. بيشتر اهداف پيش‌بيني‌شده سال اول در برنامه دوساله شركت بيش از برنامه و به طور كلي مي‌توان گفت بيش از 85 درصد برنامه محقق شده است.

جذب نقدينگي مناسب، كاهش هزينه‌هاي جاري، كاهش ريسك‌هاي تجاري، روان‌سازي و مستندسازي فرايندهاي صف و ستاد و پشتيباني توليد، راه‌اندازي يكي از چهار مولد شركت پس از خرابي طولاني‌مدت و ايجاد فضاهاي كاري جديد (خرده‌فروشي برق) موجب شده شرايط شركت نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار مناسب‌تر شود.

مهم‌ترين اولويت شركت در سال 1400 تحويل قطعي پروژه فولاد سبا و سرمايه‌گذاري در يك نيروگاه گازي جديد ترجيحاً با جذب سرمايه‌گذار خارجي است. در صورت بهبود شرايط محيطي، سرمايه‌گذاري در نيروگاه‌هاي تجديدپذير خورشيدي نيز يكي از اهداف كوتاه‌مدت اين شركت است. برنامه‌هاي فوق همگي در قالب برنامه دوساله است و تحقق آن موجب ثروت‌آفريني پايدار براي سهام‌داران مجموعه خواهد شد.


از توسعه بازار تا حلوفصل دعاوی حقوقی


مهندس سعید احسانی- مدیرعامل شرکت توسعه ساختمان خوارزمی

1) دستاوردها و فعاليتهاي اخير شرکت توسعه ساختمان خوارزمي عبارتند از:

1-1- مولدسازي دارايي‌هاي شرکت:

 تعيين تکليف وضعيت ملک کالج

 مبادله توافق‌نامه منعقده با واگذارنده ملک لاله با توجه به توقف چندين ماهه مذکرات از سوي طرف مقابل، با مبادله توافق‌نامه، پنج واحد اداري واقع در طبقه هشتم پروژه سپهر آزادي که در قبال خريد اوليه ملک لاله به فروشنده واگذار شده بود، مسترد شد.

2-1- توسعه بازار:

 خريد پروژه نخل رامسر در زميني به مساحت 23438 متر مربع و داراي 18 سازه نيمه‌کاره در مرحله اسکلت و طبق پروانه صادره مجموعاً به مساحت 15646 مترمربع

3-1- حل‌وفصل دعاوی:

 حل‌وفصل اختلاف با شرکت سرمايه‌گذاري توسعه ساختمان سپهر تهران در پروژه البرز و استرداد قدرالسهم شرکت توسعه ساختمان خوارزمي بر اساس ارزيابي کارشناسي در قبال استرداد عين به شرکت مذکور

2) ميزان تحقق اهداف پيشبينيشده شرکت در برنامه دوساله



3) مهم‌ترين دستاورد شرکت در سال گذشته و تأثيرات آن در روند حرکت شرکت

 حل‌وفصل اختلافات شرکت با شرکت سرمايه‌گذاري توسعه سپهر تهران در پروژه‌هاي سپهر آزادي، سپهر الهيه و سپهر البرز

 واگذاري پروژه سپهر البرز در راستاي مولدسازي شرکت

 بازگرداندن بخشي از دارايي‌هاي شرکت از محل پروژه ونک

 بازگرداندن بخشي از دارايي‌هاي شرکت از محل توافق‌نامه پروژه لاله

 تسويه نهايي اصل و فرع تسهيلات دريافتي شرکت از بانک‌هاي شهر، پاسارگاد و آينده و نيز تسويه تسهيلات دريافتي شرکت واسپاري سپهر صادرات با دريافت 235ميليارد ريال بخشودگي جرايم وجه التزام.

4) اولويت شرکت در سال 1400

 حل‌وفصل قطعي دعاوي املاک ونک و لاله با توجه به توافق‌نامه‌هاي مبادله‌شده با طرف دعاوي و نهايتاً مولدسازي از محل منابع مکتسبه ناشي از حل‌وفصل اختلافات مزبور و نيز دريافت مطالبات شرکت از محل واگذاري پروژه المپيک و تحقق 90درصدي مولدسازي دارايي‌ها رديف سوم جدول فوق تا پايان سال 1400

 شروع عمليات اجرايي پروژه نخل رامسر

 تغيير کاربري پروژه هما و شروع عمليات اجرايی


تکميل زنجيره ارزش در بازار سرمايه


رضا غلامعليپور - مديرعامل گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم

گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم در ادامه روند رو به رشد خود در سال‌هاي اخير موفق شد سود عملياتی خود را در سال 1399 نسبت به سال قبل 449 درصد افزايش دهد. به‌علاوه اين شرکت اهتمام ويژه‌ای نسبت به توسعه فعاليت‌های خود داشت و اقدام به تغيير ساختار فعاليت خود کرده و واحدهای تأمين مالی، بازاريابی، منابع انسانی، برنامه‌ريزی و پايش عملکرد و هم‌چنين سرمايه‌گذاری و مطالعات اقتصادی را ايجاد کرد.

گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم با توجه به روند رو به رشد اوراق بدهي در بازار سرمايه، توسعه فعاليت‌هاي خود در اين حوزه را در دستور کار خود قرار داد تا علاوه بر ايجاد درآمد براي شرکت، زنجيره ارزش در شرکت‌هاي زيرمجموعه و صندوق‌هاي درآمد ثابت و بازارگرداني شرکت را نيز تکميل کرد. در اين راستا واحد تأمين مالي گروه خدمات الگوريتم با هدف ارائه خدمات تأمين مالي به شرکت‌ها و کسب درآمد از محل مشاوره عرضه اوراق (بدهي و سرمايه‌اي)، تعهدپذيره‌نويسي و بازارگرداني اوراق در مهرماه سال 1399 شروع به کار کرد. فعاليت‌هاي انجام‌شده از سوي اين واحد که هم‌اکنون دو کارشناس (کارشناس تأمين مالي و کارشناس بازاريابي) دارد، به شرح ذيل است:

1. انعقاد قرارداد انتشار اوراق مرابحه براي مشتريان، تهيه گزارش توجيهي اوراق و ارسال براي سازمان بورس

2. تهيه گزارش توجيهي افزايش سرمايه شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي، ارسال مدارک و پي‌گيري فرايند افزايش سرمايه شرکت تا دريافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، همکاري با شرکت در راستاي تعهدپذيره‌نويسي حق تقدم‌ها.

3. مشاوره عرضه 900 ميليارد ريال اوراق سلف براي مشتريان که تهيه اميدنامه اين اوراق براي ارسال به بورس کالا در حال انجام است.

4. مشاوره عرضه انتشار 800 ميليارد ريال اوراق صکوک که تهيه گزارش توجيهي اين اوراق براي ارسال به سازمان در حال انجام است.

واحد منابع انساني و پشتيباني نيز از آبان‌ماه سال 1399 به طور تخصصي و مستقل راه‌اندازي شد. با توجه به توسعه شرکت گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم، هدف از ايجاد اين واحد، عارضه‌يابي سازماني در منابع انساني، برندسازي و جذب نيروهاي متخصص‌ و کارآمد، استانداردسازي رويه‌ها و فرايندهاي سازماني، رسيدگي به امور پشتيباني سازماني، افزايش بهره‌وري کارکنان و برنامه‌ريزي حوزه نگه‌داشت است. اين واحد تاکنون موفق به انجام اقدامات ذيل شده است:

 تدوين مجدد و به‌روزرساني آيين‌نامه‌هاي سازماني

 بهبود فرايند جذب و استخدام

 تدوين چارت سازماني

 بهبود خدمات رفاهي سازماني

واحد برنامه‌ريزي و پايش عملکرد ديگر واحدي بود که نيز با هدف بهبود و يک‌پارچه‌سازي فرايند برنامه‌ريزي در شرکت‌هاي گروه و هم‌چنين نظارت بر شرکت‌هاي مجموعه و پايش عملکرد آن‌ها در سال 1399 ايجاد شد.

واحد سرمايه‌گذاري و مطالعات اقتصادي با هدف مديريت بهينه دارايي‌هاي تحت مديريت شرکت و رفع احتياجات داخلي شرکت در حوزه‌هاي مرتبط با سرمايه‌گذاري و ارزش‌گذاري در همين سال تأسيس شد. اهم فعاليت‌هاي اين واحد در سال 1399 به شرح زير است:

 طراحي سازوکار تعيين طبقه دارايی ها

 ارائه گزارش افزايش سرمايه شرکت از 2,000 به 17,000 ميليارد ريال و اخذ تأييديه از سهام‌دار عمده در جهت افزايش سرمايه دو مرحله‌اي شرکت

 طراحي، تدوين و انتشار گزارش‌های منظم

به‌علاوه، واحد بازاريابي نيز در سال 1399 با حضور يک مدير، يک کارشناس و يک گرافيست فعاليت‌هاي اوليه خود را آغاز کرد. عمده فعاليت‌هاي اين واحد در سال 1399 معطوف به شناسايي صنعت، مشتريان و رقبا بوده است.

هم‌چنين شرکت اقداماتي در راستاي تأسيس شرکت پردازش اطلاعات مالي انجام داده است. در اين راستا درخواست ثبت اوليه و دريافت موافقت اصولي شرکت پردازش اطلاعات مالي الگوريتم در آذرماه سال 1399 ارسال شده است که در انتظار دريافت تأييديه‌هاي لازم از سوي سازمان بورس است.

درخواست براي عرضه اوليه شرکت نيز به سازمان بورس ارائه شده است. بااين‌حال اين سازمان ارائه مجوز عرضه را منوط به رعايت قاعده سرمايه‌گذاري 80 درصدي دارايي‌هاي گروه خدمات بازار سرمايه در نهادهاي مالي کرده است. در اين راستا شرکت برنامه‌هايي را براي تحقق اين هدف در نظر گرفته است که ان‌شاءالله با مساعدت سهام‌دار عمده براي افزايش سرمايه به‌زودي محقق خواهد شد.

شرکت‌هاي زيرمجموعه گروه نيز در سال 1399 روندي رو به رشد و توام با موفقيت داشتند. براي مثال، مشتريان حقيقي کارگزاري آينده‌نگر خوارزمي 871 درصدي و مشتريان حقوقي اين شرکت 1317 درصد افزايش يافت. هم‌چنين 15 شعبه جديد از سوي اين شرکت ايجاد و مجوز معاملات مشتقه مبتني بر کالا و تأييديه‌هاي امنيتي بابت سامانه‌هاي معاملاتي اخذ شد. توسعه خدمات بر بستر الکترونيک ديگر دستاورد اين شرکت در سال 1399 بود.

شرکت سبدگردان الگوريتم نيز در ادامه روند رو به رشد خود دو صندوق جسورانه پويا الگوريتم و رشد يکم پيش‌گام را تأسيس کرد و سقف واحدهاي صندوق دارا الگوريتم را در دو مرحله از 300 ميليون واحد به 500 ميليون واحد و سپس به دوميليارد واحد افزايش داد. هم‌چنين سقف واحدهاي صندوق مانا الگوريتم را از 100,000 واحد به 1,000,000 واحد افزايش داده و واحدهاي آن را از 1 به 10 واحد تجزيه کرد. افزايش سقف واحدهاي صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني کوشا الگوريتم از 250 ميليون واحد به 2,500 ميليون واحد، اجراي اولين طرح تأمين مالي جمعي در بهمن‌ماه 1399 با معرفي طرح «خريد تجهيزات ابري» به ارزش 10 ميليارد ريال از طريق پلتفرم دونگي با نظارت سبدگردان الگوريتم، ايجاد بستر عمليات، معاملات و بازارگرداني براي صندوق دارا الگوريتم، تزريق نقدينگي از طريق منابع شرکت و اخذ اعتبار از کارگزاري‌ها با هدف مديريت نقدشوندگي واحدهاي صندوق دارا الگوريتم، اعمال سقف تقسيم سود ماهانه معادل 25 درصد سالانه براي صندوق دارا الگوريتم، راه‌اندازي پذيرش تلفني براي دو صندوق دارا الگوريتم و مانا الگوريتم، ايجاد بستر صدور و ابطال به صورت اينترنتي براي صندوق مانا الگوريتم، آماده‌سازي و ايجاد بستر عمليات، معاملات و بازارگرداني نمادهاي تحت بازارگرداني در صندوق کوشا الگوريتم از ديگر اقدامات شرکت سبدگردان الگوريتم در سال 1399 بوده است.

اهم اهداف شرکت در برنامه عملياتي دو ساله به شرح زير بوده است:

 انجام افزايش سرمايه

 افزايش سهم خدمات در سود عملياتي به 30 درصد در سال 1399 و 40 درصد در سال 1400

 افزايش رضايت شغلي کارکنان

گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم موافقت سهام‌دار عمده براي افزايش سرمايه از 2,000 ميليارد ريال به 17,000 ميليارد را اخذ و گزارش‌هاي توجيهي منطبق با آن را تهيه و به تأييد حسابرس رسانده است. با توجه به نظر سهام‌دار عمده (شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي) افزايش سرمايه شرکت به 17,000 ميليارد ريال طي دو مرحله انجام خواهد شد. بر اين اساس مرحله اول افزايش سرمايه شرکت در دست اقدام است.

سهم خدمات از درآمدهاي شرکت در سال 1399 به 46 درصد رسيده است که از تحقق اهداف برنامه دوساله در اين سال حکايت دارد. تحقق اين هدف در سال 1400 نيز دور از دسترس نيست. هم‌چنين شرکت در راستاي تحقق هدف افزايش رضايت شغلي کارکنان اقدام به ايجاد واحد منابع انساني کرده است تا با شناسايي دقيق نيازها و دغدغه‌هاي کارکنان، اقدامات لازم در راستاي افزايش رضايت شغلي ايشان را انجام دهد.

مهم‌ترين دستاورد شرکت در سال گذشته افزايش 449 درصدي سود عملياتي و تغيير ساختار شرکت در راستاي برنامه‌هاي توسعه‌اي بوده است که پيش از اين درباره آن صحبت شد.

مهم‌ترين اولويت‌هاي شرکت در سال جاري عبارت است از:

 به سرانجام رساندن برنامه افزايش سرمايه شرکت با هدف محقق کردن برنامه‌هاي توسعه‌اي گروه

 توسعه فعاليت‌هاي مرتبط با تأمين مالي شامل تعهدپذيره‌نويسي و بازارگرداني

 اخذ مجوزهاي لازم براي عرضه اوليه سهام شرکت در بازار سرمايه

که با ياري خداوند و همکاري سهام‌دار عمده تحقق آن در سال جاري به انجام خواهد رسيد.


توسعه مديريت سبدهای اختصاصی و جذب منابع جديد


آرش آقاقلیزاده خياوی- مديرعامل شرکت سبدگردان الگوريتم

شرکت سبدگردان الگوريتم در سال 99 با رشد 441 درصد موفق به کسب 843 ميليارد ريال درآمد عملياتی شده است. بخش عمده خدمات و فعاليت‌های شرکت از نظر اندازه عمليات و سودآوری معطوف به مديريت سبدهای اختصاصی و صندوق‌های سرمايه‌گذاری است. استراتژی شرکت در بخش سبدگردانی ارائه خدمات به مشتريان حقوقی با مبالغ بالا، يا مشتريانی است که به دنبال اصلاح سبد سرمايه‌گذاریشان هستند. در اين راستا، ارائه اين خدمات به شرکت‌های گروه و ساير مشتريان در سال 99 صورت پذيرفت. به اين منظور، بسترهايی همچون استفاده از الگوريتم‌های معاملاتی خودکار، انجام معاملات بلوکی و مکانيسم‌های متفاوت مديريت سبد سرمايه‌گذاری پياده‌سازی شد.

بازدهی بازار سرمايه در سال 99 نوسانات شديدی داشته است. در پنج ماه ابتدايی سال بازدهی مثبت بازار منجر به توجه سرمايه‌گذاران زيادي به اين بازار شد و در مقابل بازدهي منفی آن در ادامه سال باعث خروج تعداد زيادی از سرمايه‌گذاران گرديد. تحت تأثير اين شرايط ورود و خروج مشتريان به سبدگردان الگوريتم زياد بوده است. در اسفند‌ماه 1399 دارايی تحت مديريت شرکت در سبدهای اختصاصی با رشد 400 درصدی بالغ بر 11,808 ميليارد ريال است که 96 درصد آن مشتريان حقوقی و مابقی مشتريان حقيقی هستند. همان‌طور که بيان شد، اکثر مشتريان شرکت از نظر ارزش در اين حوزه مشتريان حقوقی هستند که با رويکردها و ترجيحات متفاوت سرمايه‌گذاری، سبد سهام آن‌ها مديريت می شود. از اين‌رو بازدهی تجمعی سبدهای تحت مديريت شرکت متأثر از بازدهی اين مشتريان است. بااين‌حال، بازدهي 145 درصدی عايدی مشتريان بوده است.

در بخش صندوق‌های سرمايه‌گذاری، سبدگردان الگوريتم در سال 1399 اقدام به تأسيس دو صندوق از نوع جسورانه کرد و تعداد صندوق‌های تحت مديريت اين شرکت به پنج صندوق رسيد. در مجموع دارايی تحت مديريت شرکت در اين حوزه با رشد 329 درصد بالغ بر 9,628 ميليارد ريال بوده است.

دارايی تحت مديريت صندوق سرمايه‌گذاری مشترک مانا الگوريتم در ابتدای سال 99 برابر با 780 ميليارد ريال و در انتهای سال 99 با 315 درصد رشد معادل 3,237 ميليارد ريال بوده است. سهم خالص ارزش خالص جذب منابع در سال 99 تا پايان اسفندماه در اين صندوق بالغ بر 1,418 ميليارد ريال بوده، اين مبلغ در سال 98 تقريبا 40 ميليارد بوده است. تعداد مشتريان صندوق از 146 نفر در ابتدای سال به 1089 نفر در انتهای سال 99 افزايش يافته است.

در سال 99 اقداماتی به منظور تسهيل امور اجرايی صندوق و ارتباط با مشتريان صورت گرفته است که مهم‌ترين آن‌ها به شرح زير است:

 افزايش سقف واحدهای صندوق از 100,000 واحد به 1,000,000 واحد

 تجزيه واحدهای صندوق از 1 به 10

 راه‌اندازی پذيرش تلفنی

 ايجاد بستر صدور و ابطال به صورت اينترنتی

صندوق سرمايه‌گذاری مشترک دارا الگوريتم که از مهرماه 98 فعاليت خود را آغاز کرد، تا انتهای سال 98 بالغ بر 1,318 ميليارد ريال منابع جذب کرد. در سال 99 با وجود جذابيت بازار سهام با جذب 3,257 ميليارد ريال منابع جديد، ارزش دارايی تحت مديريت صندوق در انتهای اسفند‌ماه 99 به 4,495 ميليارد ريال افزايش يافت. بر اين اساس سهم خالص ارزش دارايی تحت مديريت صندوق از ارزش کل صندوق‌های با درآمد ثابت قابل معامله 0.9 در اسفند 1398 به 1.04 در اسفند‌ماه 99 افزايش يافته است. با لحاظ سود پرداخت‌شده در سال 99، متوسط نرخ سود پرداخت‌شده از ابتدای سال اين صندوق معادل 24 درصد است که در مقايسه با سود بانکی و صندوق‌هاي هم‌نوع در سطح بالاتری قرار دارد. در سال 99 اقداماتی به منظور تسهيل امور عملياتی، اجرايی و ارتباط با مشتريان صورت گرفته است که مهم‌ترين آن‌ها به شرح زير است:

 ايجاد بستر عمليات، معاملات و بازارگردانی صندوق

 تزريق نقدينگی از طريق منابع شرکت و اخذ اعتبار از کارگزاری ها با هدف مديريت نقدشوندگی واحدهای صندوق

 اعمال سقف تقسيم سود ماهانه معادل 25 درصد سالانه

 افزايش سقف واحدهای صندوق در دو مرحله از 300 ميليون واحد به 500 ميليون واحد و سپس به دوميليارد واحد

 راه‌اندازی پذيرش تلفنی

صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردان کوشا الگوريتم در پايان سال 1399، بازارگردانی هشت سهم و دو صندوق را بر عهده داشت. در سال 99 با توجه به الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به بازارگردانی تمامی سهام پذيرش‌شده در بازار سرمايه بازاريابی فعال برای جذب مشتری آغاز شد. تعداد نماد تحت بازارگردانی از پنج نماد در ابتدای سال به هشت نماد افزايش يافت.

در سال 99 اقداماتی به منظور تسهيل امور عملياتی و اجرايی صورت گرفته است که مهم‌ترين آن‌ها به شرح زير است:

 ايجاد بستر عمليات، معاملات و بازارگرداني نمادهاي تحت بازارگرداني

 آماده‌سازي بستر عملياتي معاملات به صورت الگوريتم‌هاي خودکار

 افزايش سقف واحدهاي صندوق از 250 ميليون واحد به 2,500 ميليون واحد

 درخواست حذف دو نماد به دليل تأمين مالي نامناسب ناشر براي بازارگرداني نمادهاي مربوط

گسترش فعاليت کسب‌وکارهاي نوپا در چند سال اخير در ايران فرصت‌هاي جديدي را در کنار سرمايه‌گذاري در بازار بورس پيش‌ روي سرمايه‌گذاران قرار داده ‌است. در همين راستا شرکت سبدگردان الگوريتم در چهارچوب برنامه‌هاي بلندمدت و کمک به تأمين مالي اکوسيستم استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هاي فناورانه وارد اين حوزه شده و فرصت‌هاي موجود را براي سرمايه‌گذاري کسب‌وکارهاي نوپا مورد بررسي قرار داده‌ است. بدين منظور در آذرماه 1399 اقدام به پذيره‌نويسي صندوق جسورانه پويا الگوريتم کرده است و در اسفندماه همان سال نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسيده است. سرمايه صندوق، ثابت و معادل مبلغ 500 ميليارد ريال است، که در زمان پذيره‌نويسي 20 درصد اين سرمايه تأديه‌ شده و مابقي آن طي سه سال مطابق فراخوان مدير صندوق تأديه خواهد شد.

صندوق جسورانه رشد يکم پيش‌گام، دومين صندوق جسورانه تحت مديريت اين شرکت است که در اسفندماه 1399 پذيره‌نويسي شد و در تيرماه 1400 موفق به کسب مجوز فعاليت شد. سرمايه اين صندوق 2400 ميليارد ريال است و در حال حاضر، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري از نوع جسورانه است. در زمان پذيره‌نويسي 20 درصد سرمايه تأديه شده و مابقي آن طي سه سال مطابق فراخوان مدير صندوق تأديه خواهد شد.

يکي از مهم‌ترين ويژگي‌‌هاي شرکت‌ها در حوزه مديريت دارايي ميزان توانايي آن‌ها در به‌روزرساني تحليل‌هاي مربوط به شرکت‌ها و صنايع بورسي بر اساس عواملي است که سودآوري و ارزش‌گذاري آن‌ها را تحت ‌تأثير قرار مي‌دهد. الگوريتم به پشتوانه نيروي انساني فني در اين حوزه، تا پايان سال 99، اطلاعات و داده‌هاي بيش از 88 درصد شرکت‌ها و تا کنون بالغ بر 92 درصد شرکت‌ها را از نظر ارزش بازار تهيه کرده و به صورت هفتگي اثرات تغيير متغيرهايي همچون نرخ ارز، قيمت کالاها در بازار داخلي و جهاني، قيمت انرژي، قيمت حمل‌ونقل و ساير پارامترهاي مؤثر را در جلسات هفتگي تعيين پرتفوي منتخب در سناريوهاي مختلف مورد بررسي قرار مي‌دهد.

شرکت سبدگردان الگوريتم با هدف تنوع‌بخشي به مجموعه خدمات قابل ارائه به مشتريان، در سال 98 اقدام به اخذ مجوز فعاليت مشاور سرمايه‌گذاري از سازمان بورس کرد. از مهم‌ترين اقدامات صورت‌گرفته در اين بخش در سال 99 مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

 ارائه خدمات مشاوره‌اي به شرکت‌هاي گروه و ساير مشتريان (امکان‌سنجي، گزارش توجيهي افزايش سرمايه و...) در اين حوزه به بيش از 10 شرکت

 انجام امور مربوط به راه‌اندازي و تأسيس صندوق‌هاي جديد

 انجام امور ستادي ساير بخش‌ها

 ارائه خدمات تأمين مالي جمعي

اولين طرح تأمين مالي جمعي در بهمن‌ماه 1399 با معرفي طرح «خريد تجهيزات ابري» به ارزش 10 ميليارد ريال از طريق پلتفرم دونگي با نظارت سبدگردان الگوريتم شروع شده و با استقبال سرمايه‌گذاران پيش از موعد تأمين مالي طرح انجام شد. اين ابزار براي طرح‌ها و پروژه‌هاي کوچک مقياس و نوپاست که بر بستر اينترنت از طريق عموم مردم تأمين مالي مي‌شود. طرح پيشنهادي متقاضي از منظر توجيه‌پذيري، صلاحيت اجرايي و اعتباري متقاضي و سطح ريسک از سوي عامل بررسي مي‌شود و با تأييد نهاد مالي که در اين‌جا شرکت سبدگردان الگوريتم است، تأمين مالي مي‌شود. سبدگردان الگوريتم علاوه بر تأييد طرح، بر تمام نقل و انتقالات مالي بين متقاضي، پلتفرم و سرمايه‌گذاران نظارت دارد.

اهم اهداف شرکت در برنامه استراتژيک افزايش سهم بازار در جذب منابع در حوزه‌هاي مختلف است. در اين خصوص در سال 1399 در بخش جذب منابع در سبدهاي اختصاصي موفق به جذب 2,699 ميليارد ريال از مشتريان خارج از گروه شده که 54 درصد از برنامه محقق شده است. هم‌چنين سهم صندوق دارا الگوريتم و مانا الگوريتم به ترتيب 1 درصد و 1.6 درصد از صندوق‌ها با ويژگي‌هاي مشابه خود در بازار سرمايه بوده است که به ترتيب 21 درصد و 80 درصد از برنامه مدون‌شده محقق شده است.

واحد منابع انساني و پشتيباني شرکت از آبان‌ماه سال 1399 به طور تخصصي و مستقل راه‌اندازي شد.

با توجه به توسعه خدمات شرکت، هدف از ايجاد اين واحد، عارضه‌يابي سازماني در منابع انساني، برندسازي و جذب نيروهاي متخصص‌ و کارآمد، استانداردسازي رويه‌ها و فرايندهاي سازماني، رسيدگي به امور پشتيباني سازماني، افزايش بهره‌وري کارکنان و برنامه‌ريزي حوزه نگه‌داشت است. مصاحبه‌هاي فردي با محوريت آسيب‌شناسي شغلي، برگزاري جلسات کارکنان با مدير مربوط، بررسي عملکرد سه ماه در هر بخش و تقويت روابط بين بخشي ازجمله اقداماتي است که در شرکت براي بالاتر بردن رضايت شغلي صورت گرفته است.

جذب منابع و افزايش مشتريان شرکت در حوزه‌هاي مختلف ارائه خدمات مهم‌ترين دستاورد شرکت بوده است. در مجموع منجر به افزايش سودآوري شرکت به مبلغ 597 ميليارد ريال در سال 99 شده است.

هم‌چنين گزارش توجيهي افزايش سرمايه شرکت، در اين سال به تأييد حسابرس رسيده است. با ثبت اين افزايش سرمايه، مقدمات براي دريافت مجوز براي ساير خدمات قابل ارائه فراهم مي‌شود.

مهم‌ترين برنامه‌هاي شرکت در سال جاري عبارت است از:

 افزايش سرمايه از 150 ميليارد ريال به 500 ميليارد ريال

 ارائه خدمات متعهد پذيره‌نويسي از طريق صندوق سرمايه‌گذاري دارا الگوريتم در چهارچوب قوانين مرتبط

 ارائه خدمات اصلاح سبد سرمايه‌گذاري به شرکت‌هاي حقوقي ازجمله شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري، بيمه و صندوق‌هاي بازنشستگي

 تأسيس و راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جديد (ازجمله صندوق سرمايه‌گذاري طلا و صندوق با درآمد ثابت از نوع صدور و ابطال)

 توسعه خدمات مشاور سرمايه‌گذاري

 توسعه ارائه خدمات به عاملان در حوزه تأمين مالي جمعی


بازاريابی در راستای جذب مشتريان جديد


دکتر حسن قاسمی- مديرعامل کارگزاری آيندهنگر خوارزمی

دستاوردها و فعاليت‌های اخير کارگزاري آينده‌نگر خوارزمي عبارت‌اند از:

 توانمندسازي نيروي انساني

با توجه به سرعت پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف صنعت کارگزاري، دوره‌هاي آموزشي متنوع درون و برون سازماني براي پرسنل متناسب با نيازهاي ايشان اجرا شد.

 جذب نيروهاي متخصص

يکي از بزرگ­ترين دغدغه­‌هاي مديران کارگزاري آينده‌­نگر خوارزمي، جذب افراد متخصص به عنوان بزرگ­‌ترين سرمايه هر شرکت خدماتي در راستاي ارائه خدمات بهتر نسبت به ساير رقبا بوده است. در سال 1399 و هم‌زمان با تأسيس شعب جديد و راه‌اندازي واحد پاسخ‌گويي تلفني، تعداد پرسنل کارگزاري از 57 نفر در پايان سال 1398 به 109 نفر در پايان سال 1399 افزايش يافته است.

 حفظ رتبه الف در رتبه­‌بندي سازمان بورس

کارگزاري آينده‌­نگر خوارزمي در آخرين رتبه‌­بندي سازمان بورس و اوراق بهادار که در تاريخ 17 مهر 1396 اعلام شده است، در بورس اوراق بهادار حائز رتبه «الف» و در بورس کالا حائز رتبه «ج» شده است. با توجه به تأثير مسائلي همچون مبلغ سرمايه، مجوزهاي فعاليت و تسهيلات بانکي دريافتي بر رتبه­‌بندي يادشده، اين کارگزاري هم­چنان موفق به حفظ رتبه خود بوده است.

 برندسازي

برندسازي يکي از مهم‌ترين اقدامات شرکت در سال 1399 بود که براي اين منظور فعاليت­‌هاي متنوعي در طول سال انجام شد. از مهم‌ترين اين فعاليت­‌ها حضور مستمر مديران شرکت در رسانه‌ها بود که با انجام مصاحبه‌هاي هدف‌دار نسبت به معرفي خدمات شرکت اقدام شد. هم‌چنين انعقاد قرارداد همکاري با دفاتر پيشخوان دولت و ICT روستايي در معرفي شرکت به عموم مردم تأثير به‌سزايي داشت. تبليغات در وب­سايت‌ها و اپليکيشن‌هاي پرکاربرد، توليد محتواي تحليلي و انتشار از طريق شبکه­‌هاي مجازي و هم‌چنين برگزاري دوره­‌هاي آموزشي متنوع براي مشتريان از ديگر اقدامات شرکت در حوزه برندسازي بوده است.

 اخذ مجوز مشتقه کالا

به منظور ارائه خدمات متنوع به مشتريان کارگزاري، فرايند اخذ مجوز معاملات مشتقه مبتني بر کالا در سال 1399 انجام و پس از اخذ تأييديه‌هاي امنيتي بابت سامانه‌­هاي معاملاتي از سازمان بورس، فعاليت در حوزه مشتقه مبتني بر کالا در سال 1399 آغاز شد.

 توسعه خدمات بر بستر الکترونيک

با توجه به شيوع ويروس کرونا و تغيير شرايط کسب‌و‌کارها از ارائه خدمات حضوري به ارائه خدمات مجازي، اقدامات متنوعي در سال 1399 انجام شد که از مهم‌ترين اين اقدامات در راستاي الکترونيک کردن خدمات، ارائه سيستم احراز هويت الکترونيک از طريق انعقاد تفاهم‌نامه با اپليکيشن‌هاي ارائه خدمات احراز هويت (اپليکيشن سيگنال) و ارائه نرم‌افزار ثبت‌نام غيرحضوري براي کاهش حضور مشتريان در دفاتر کارگزاري بوده است.

 توسعه سيستم پاسخ‌گويي تلفني

با افزايش تعداد مشتريان کارگزاري امکان ارائه خدمات و پاسخ‌گويي به تماس­هاي مشتريان به روش سابق امکان­‌پذير نبود. از اين‌رو کارگزاري ناگزير از ايجاد زيرساخت فني سيستم پاسخ‌گويي تلفني و آمادگي لازم براي ايجاد سيستم پشتيباني تلفني منسجم طبق الگوي سازمان‌هاي خدمات­رسان از راه دور گرديد. به همين منظور واحد کال‌­سنتر کارگزاري با توسعه سيستم VOIP و استفاده از شش نفر پرسنل مجرب، توسعه يافت.

 تأسيس نمايندگي شهرستان

رشد قابل توجه بازار سرمايه در سال 1399 و درخواست­‌هاي متعدد براي توسعه شعب کارگزاري سبب شد به منظور ارائه خدمات بهتر و بيشتر به مشتريان، کارگزاري اقدام به تأسيس 15 شعبه جديد در شهرهاي تهران (3 شعبه)، تبريز (2 شعبه)، ورامين، مشهد، همدان، اراک، بابل، شيراز و ساوه کند. بنابراين تا پايان سال 1399 تعداد شعب کارگزاري به 23 شعبه رسيد.

 مشاور پذيرش و عرضه شرکت‌­ها

در حوزه مشاوره پذيرش شرکت­‌ها  مهم‌ترين اقدامات شرکت در سال 1399 به شرح جدول زير بوده است:



تعداد مشتريان جذب‌شده: (نحوه نمايش- افزايش تعداد سنوات)

تعداد مشتريان جذبشده طي سال­هاي 1397، 1398 و 1399 در جدول زير ارائه شده است.



* معیار انتخاب مشتری فعال حداقل 12 تراکنش در سال بوده است.

وضعيت تحقق اهداف پيش‌بيني‌شده شرکت در برنامه دوساله:

 در خصوص هدف افزايش تعداد مشتريان فعال، با توجه به بهبود شرايط بازار سرمايه هدف به طور کامل محقق شده است.

 در خصوص هدف تعداد قراردادهاي مشاور پذيرش، هدف به طور کامل محقق شده است.

 در خصوص هدف برندسازي، با توجه به مستمر بودن فرايند برندسازي هدف محقق نشده است.

 در خصوص هدف افزايش سرمايه، اقدامات مربوط به افزايش سرمايه در حال انجام است و به‌زودي به طور کامل محقق خواهد شد.

 در خصوص هدف جذب نيروي متخصص، هدف به طور کامل محقق شده است.

 در خصوص هدف توانمندسازي پرسنل، در حدود 60 درصد هدف محقق شده است.

 در خصوص هدف اخذ مجوز مشتقه کالايي، هدف به طور کامل محقق شده است.

 در خصوص هدف توسعه واحد پاسخ‌گويي تلفني، بنا به شرايط بازار سرمايه در حدود 30 درصد هدف محقق شده است.

 در خصوص هدف تأسيس شعب، هدف به طور کامل محقق شده است.

مهم‌ترين دستاورد شرکت در سال 1399 بازاريابي در راستاي جذب مشتريان جديد با انعقاد قرارداد همکاري با دفاتر پيشخوان دولت، انعقاد قراردادهاي بازاريابي، تأسيس شعب جديد و تبليغات مؤثر در سايت­ها و اپليکيشن‌ها براي کارگزاري بوده است. بر اين اساس تعداد 105.702 مشتري حقيقي جديد و 3.041 مشتري حقوقي جديد در کارگزاري ثبت و موجب رشد چشم‌گير و قابل توجه منابع درآمدي شرکت شده است. اين تعداد مشتري جذب‌شده در سال 1399 بيش از سه برابر مشتريان جذب‌شده در شرکت از ابتداي تأسيس در سال 1385 تا پايان سال 1398 بوده است.

اولويت شرکت در سال 1400 تمرکز بر جذب مشتريان با کيفيت از طريق شيوه‌هاي نوين تبليغات و بازاريابي و هم‌چنين توسعه فعاليت­‌هاي شرکت در استان‌ها و مراکز با پتانسيل درآمدزايي بالاست.


تغییر اهداف و برنامه‌ها


عبدالرضا نادری- مديرعامل شرکت نفت و گاز و پتروشيمی زيما

شرکت نفت و گاز و پتروشيمي زيما در سوم مردادماه 1395 با سرمايه 100ميليارد ريال در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غيرتجاري تهران به ثبت رسيد. به دليل موانع و مشکلات و محدوديت‌هاي سياست‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي، اين شرکت نتوانست در اندازه‌هاي توانمندي‌هاي خود حرکت کند و پس از پنج سال، از اوايل سال 1400 با رويکرد جديد در حوزه صنايع پايين‌دستي پتروشيمي، نفت و گاز اصلاح برنامه کرده است.

اهداف پيشبينيشده تحققيافته در برنامه دوساله

شرکت اخيراً برنامه دوساله‌اي براي رسيدن به اهداف اوليه خود طراحي کرده است.

مهمترين دستاورد شرکت و تأثير آن در روند رشد و حرکت در سال گذشته

مهم‌ترين دستاورد شرکت در سال گذشته، تصميم به تغيير در اهداف و برنامه‌ها و به تبع آن تغييرات در سطوح مديريتي و اعضاي هيئت مديره بوده است.

اولويت مجموعه براي سال 1400

برنامه جديد شرکت نفت و گاز و پتروشيمي زيما در دو سال پيش رو، ساخت کارخانه‌اي براي توليد هفت لايه پلي اتيلني عريض براي مصرف در بازار مربوط به گل‌خانه‌هاي کشور است.

اين محصول تاکنون در کشور توليد نشده و بازار مصرف گل‌خانه‌هاي کشور به‌شدت به دنبال تأمين آن از طريق واردات از تأمين‌کنندگان خارجي است.

شرکت نفت و گاز و پتروشيمي زيما اميد دارد به عنوان پيش‌قدم در بازار توليد اين محصول، جايگاه اصلي مربوط به اين حوزه را براي سال‌هاي آتي در دست بگيرد.


تولید برق با حداکثر توان


محسن دانک - مديرعامل شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم

مجموعه نيروگاهي منتظرقائم شامل چهار واحد بخار با ظرفيت نامي 25/156مگاوات، شش واحد گازي با توان 4/116 مگاوات و سه واحد سيکل ترکيبي به ظرفيت 100 مگاوات، بالغ بر سه درصد برق شبکه کشور را تأمين مي‌کند.

واحدهاي بخار مجموعه در روز بيست‌ونهم شهريور‌ماه سال جاري، نيم قرن فعاليت بي‌وقفه خود براي کشور را به پايان رسانده و وارد نيمه دوم قرن فعاليت خود شده است. بديهي است اين مهم تنها با همت شبانه‌روزي کارکنان مجموعه فراهم شده است. چراکه بر اساس زمان تعريف‌شده از سوي سازنده، اين ‌گونه نيروگاه‌ها پس از حداکثر 30 سال به موزه سپرده مي‌شوند، اما اين مجموعه پس از 50 سال کماکان مانند روزهاي نخست احداث با حداکثر توان، در حال توليد برق است.

واحدهاي گازي مجموعه نيز عمري بيش از 30 سال دارد و واحدهاي بخار سيکل ترکيبي از طول دوره خدمت‌رساني به کشور، حدود 22 سال را طي کرده است.

نگاهي به عملکرد نيروگاه طي مدت دو سال گذشته نيز مؤيد موارد مذکور است و آن هم در شرايطي که بحث تحريم‌ها، چالش‌هاي اقتصادي، شيوع بيماري کرونا، شرايط ويژه آب‌وهوايي و افزايش چشم‌گير ميزان مصرف برق تمامي نيروگاه‌ها را دچار چالش کرده است که مجموعه نيروگاهي منتظرقائم نيز با همين چالش‌ها، زمان را سپري کرده است.

رخدادهاي عينی در مجموعه نيروگاهي منتظرقائم:

 ميزان توليد انرژي برق طي سال 1398، بالغ بر 7.969.000 مگاوات ساعت

 ميزان توليد انرژي برق طي سال 1399، به ميزان 6.983.000 مگاوات ساعت

 انجام تعميرات مختلف با برنامه طي سال 1398، به ميزان 8.181 ساعت

 انجام تعميرات مختلف با برنامه طي سال 1399، به ميزان 8.051 ساعت

 انجام برنامه‌هاي خاص مديريتي در بخش منابع انساني و تغيير ترتيب ادوار زماني فعاليت مجموعه (شيفت‌کاري) با هدف چابک‌سازي سازمان و کاهش هزينه‌ها

 جزم کردن عزم مجموعه در سال 1400، براي توليد انرژي با حداکثر توان و سودآوري بيشتر که عملکرد فعاليت مجموعه در طول دوره پنج‌ماهه نخست سال، نشان از اين باور دارد.

 انجام عمليات تعميرات و بازسازي مجموعه از قبيل تأمين ترانس واحد S4، انجام اورهال در واحدهاي برنامه‌ريزي‌شده در نيمه دوم سال 1400، ازجمله اهداف مجموعه است.

 به انجام رساندن عمليات تعميرات اساسي واحدهاي نيروگاه (بخش سيکل ترکيبي) از سوي کارکنان مجموعه در راستاي استفاده از دانش و توان داخلي و هم‌چنين کنترل هزينه‌ها، باور و اولويت مجموعه در سال 1400 است که در جهت تحقق آن برنامه‌ريزي لازم صورت پذيرفته است.


تجارت‌گستران خوارزمی و سود عملیاتی پایدار


دکتر مرتضي فرجی - مديرعامل شرکت تجارتگستران خوارزمی

عناوين اصلي فعاليت‌های اخير شرکت تجارت‌گستران خوارزمي عبارتند از:

 واردات کالاي پنبه براي کارخانجات نساجی و فرش‌بافی

 واردات کائوچوی طبيعی برای استفاده در شرکت‌های توليدکننده لاستيک در سطح کشور

 واردات انواع کاغذ خصوصاً کاغذ ايندر بورد، گلاسه، تحرير...

 فعاليت در بازار سرمايه و بورس کالاي کشور

 واردات قطعات خودرو در حوزه‌هاي ( OES و AM) خدمات پس از فروش و گارانتي

 ارائه تمام خدمات بازرگاني در خصوص واردات و صادرات کالا اعم از اخذ پروفرم، ارسال نمونه و انجام تمام مراحل بازرگاني تا حمل و ترخيص کالا از گمرکات

 امکان مشارکت و واردات با کارت بازرگاني شرکت و انجام تمام فرايندهاي بازرگاني از مرحله تأمين تا تحويل با اخذ کارمزد

 مشارکت در واردات قطعات خودرو و خريد و فروش داخلي قطعات

در خصوص برنامه دوساله استراتژيک شرکت از منظر راهبردي به موارد ذيل مي‌توان اشاره کرد:

 از منظر مالي: خروج از ماده 141 اصلاحيه قانون تجارت که 72 ميليارد ريال از زيان انباشته کاهش يافته است.

 از منظر سهام‌دار/ذي‌نفعان/بازار: در خصوص واردات کائوچو به سهم بازار مدنظر دست يافته، ولي در خصوص سهم از بازار واردات کاغذ تنها 30درصد هدف در پايان سال اول برنامه محقق گرديده است. هم‌چنين براي ورود به بازار قطعات خودرو نيز گام‌هاي مهمي در حال انجام است.

 از منظر فرايندهاي داخلي: معرفي و تبديل شرکت به عنوان هسته مرکزي بازرگاني خارجي که در اين امر با فروش کاغذ ايندربورد به ميزان 120تن به شرکت سينادارو و مذاکره با ساير شرکت‌هاي هلدينگ خوارزمي در حال پي‌گيري و انجام است.

يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي شرکت در سال گذشته رسيدن به سود عملياتي پايدار و حرکت در جهت واردات اقلام کالايي جديد با حاشيه سود مناسب بوده است.

خروج از ماده 141 و تعريف چند مورد فعاليت تخصصي مانند کائوچو، مقواي بهداشتي، پنبه، قطعات خودرو به عنوان فعاليت‌هاي محوري شرکت با حاشيه سود مناسب از اولويت‌هاي مجموعه در سال 1400 است.

ایجاد ارزش افزوده، دست‌یابی به سود مناسب و اصلاح ساختار مالی


دکتر علي جوانمردی وزيری- مديرعامل شرکت توسعه مديريت سرمايه خوارزمی

دستاوردها و فعاليت‌هاي اخير سال 1400 شرکت توسعه مديريت سرمايه خوارزمي، در زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي کوتاه‌مدت، اخذ واحدهاي صندوق سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت و ترکيب و تنوع‌بخشي سهام از طريق عمليات سبد اختصاصي شرکت سبدگردان الگوريتم و واحد سرمايه‌گذاري شرکت توسعه مديريت سرمايه خوارزمي با هدف کسب منافع براي تحقق اهداف استراتژيک و فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري در حال انجام است که تا تاريخ 15شهريور1400 منجر به کسب درآمد عملياتي به مبلغ 305ميليارد و 789 ميليون ريال و تأمين منابع مالي مورد نياز شرکت‌هاي وابسته در جهت پيشبرد پروژه‌هاي در دست اجرا شده است.

 فعاليت در زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت وشرکت در افزايش سرمايه شرکت‌هاي وابسته تاکنون به ميزان 102ميليارد ريال بوده است. هم‌چنين طي انجام مراحل پاياني فروش دارايي‌هاي شرکت نيروآفرين سپهر با خريدار مربوط، بازيابي منابع مالي راکد در پروژه نيروگاه برق اصفهان محقق خواهد شد و شرکت فرعي مزبور، عمده مبالغ بدهي خود به شرکت اصلي را پرداخت خواهد کرد.

 از ساير فعاليت‌هاي اخير شرکت مي‌توان علاوه بر پايش و توجه ويژه به سبد سرمايه‌گذاري‌ها از مذاکرات و پي‌گيري‌هاي به‌عمل‌آمده در جهت ورود در عرصه‌هاي جديد ازجمله صرافي و نئو بانک با مديرکل محترم شرکت‌ها و سرمايه‌گذاري بانک صادرات نام برد که هم‌چنان در جريان برنامه‌ريزي و تکميل شدن مراحل اجرايي است.

اهداف راهبردي و عملياتي شرکت در چهار بخش تا تاريخ تهيه اين گزارش به شرح ذيل محقق شده است:

 اهداف مالي در خصوص سرمايه‌گذاري و مشارکت در سهام (کوتاه‌مدت و بلندمدت) جمعاً به ميزان 15،636 ميليارد ريال

 اهداف بازار/ سهام‌داران در خصوص واگذاري شرکت‌هاي زيرمجموعه 50 درصد و در خصوص تنوع‌بخشي در سبد سهام و دارايي‌ها به ميزان 875 ميليارد ريال

 اهداف مربوط به فرايندهاي داخلي در خصوص به‌کارگيري ابزارهاي مالي و تحليل بازار سرمايه جمعاً به ميزان 316 ميليون ريال

 اهداف مربوط به رشد و يادگيري در خصوص آموزش منابع انساني 80 درصد و ارتقاي نرم‌افزارها و سيستم‌هاي اطلاعاتي صددرصد

در راستاي سياست‌گذاري‌هاي شرکت و در چهارچوب برنامه دوساله و بودجه مصوب سال 1399، ايجاد ارزش افزوده و دست‌يابي به سود مناسب و اصلاح ساختار مالي همواره وجهه همت مديران شرکت بوده که خوش‌بختانه و به لطف خداوند سبحان و حمايت مستمر سهام‌داران محترم، مهم‌ترين اقدام انجام‌شده، کسب سود خالص به مبلغ 3هزار و 721ميليارد و 993ميليون ريال و تسويه مانده تسهيلات دريافتي از بانک پاسارگاد مربوط به شرکت‌هاي توسعه مديريت سرمايه خوارزمي و توسعه ساختمان خوارزمي (وابسته) و آزادسازي سهام وثيقه شرکت سرمايه‌گذاري پارس آريان، هم‌چنين پي‌گيري و وصول مبلغ قابل توجهي از مازاد سود محاسبه‌شده از سوي بانک پاسارگاد به مبلغ 46ميليارد و 212ميليون ريال بوده است.

اولويت شرکت، کسب سود مستمر عملياتي و باکيفيت و حفظ و افزايش ارزش دارايي‌هاست که با توجه به ملاحظات و الزامات اجرايي برنامه‌هاي شرکت سرفصل‌هاي کلي برنامه‌هاي آتي به شرح زير و در چهارچوب برنامه دوساله تعيين شده است:

 ادامه روند سرمايه‌گذاري در سهام شرکت‌ها در راستاي برنامه‌هاي استراتژيک و اهداف سهام‌داران محترم

 تداوم اصلاح مستمر پرتفوي سهام با هدف کاهش ريسک و افزايش بازدهي سرمايه‌گذاري‌ها

 رصد فرصت‌ها در بازار اوليه و غيربورسي در صنايع با مزيت رقابتي

 تلاش در جهت استفاده از اهرم مالي براي دست‌يابي به بازدهي بالاتر

 آماده‌سازي و فروش سرمايه‌گذاري راکد يا کم‌بازده در جهت تقويت سودآوري و نقدينگي شرکت

 تقويت بدنه کارشناسي شرکت و استفاده هرچه بيشتر از سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري

 ورود در عرصه‌هاي جديد ازجمله صرافي و نئو بانک که طي جلسات متعدد با مديرکل محترم شرکت‌ها و سرمايه‌گذاري بانک صادرات ايران، برنامه‌ريزي و در دست پي‌گيري است.

شرکت توسعه مديريت سرمايه خوارزمي معتقـد است تمامي موفقيت‌هاي کسب‌شده در سايه حمايت بي­دريغ و به پشتوانه سهام‌داران محترم حاصل شده است و تعامل مطلوب و بيان انتقادات سازنده سهام‌داران چراغ راه موفقيت هر چه بيشتر شرکت خواهد شد. بنابراين بهره‌مندي از نظرات و رهنمودهاي سهام‌داران محترم را ارج مي‌نهيم و آن را بستري مناسب در جهت بهبود فرايندهاي تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي خود مي‌دانيم.


منبع: فصلنامه وخارزم- پاییز 1400



تعداد بازدید : 3982
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...