::
نگاهی به نکات مثبت تامین مالی مسکن از طریق بورس - 1393/01/25
روزنامه دنیای اقتصاد دوشنبه 25 فروردین نوشت: در اسفند ماه سال 92 رئیس سازمان بورس و معاون نظارت بر نهادهای مالی این سازمان، خبر از انجام اصلاحاتی در مقررات صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان داد. این اصلاحات برای گروههای ذینفع در اجرای این صندوقها مزایای مهمی ایجاد میکند.
1- سرمایهگذاران: با این اصلاحات واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان قابلیت معامله در بورس یا فرابورس را پیدا کردند. درحالی که در نسخه قبلی اساسنامه این صندوقها الزامی برای عرضه این واحدها در بازارهای مربوطه نبود.
این تغییر به بالا بردن نقدشوندگی این اوراق و دسترسی گسترده سرمایهگذاران به این صندوقها كمك ميكند و امکان عکسالعمل سریع در معاملات واحدهای این صندوقها را فراهم میکند. چرا که عرضه این واحدها در خارج از بازار بورس یا فرابورس باعث نیاز به مراجعه به شرکت کارگزاری خاصی که معاملات این واحدها در آن صورت میگیرد، ميشود. به علاوه هزینههای معاملاتی این اوراق با این روش از هزینههای معاملاتی عرضه این واحدها در خارج از بازار بورس یا فرابورس کمتر خواهد بود. این مزیت تازه در صندوقهاي زمينوساختمان جذابیت این صندوقها را برای سرمایهگذاران خرد بالا میبرد.
2- شخص صاحب زمین یا سرمایهگذاران عمده در واحدهای سرمایهگذاری صندوق: صاحب زمین یا سرمایهگذاران عمده در واحدهای سرمایهگذاری صندوق با اصلاح این مقررات از چند منظر در این صندوقها منتفع میشوند.
اول اینکه، از پنج نفر اعضای هیاتمدیره این صندوقها، سه نفر به انتخاب مجمع صندوق از میان دارندگان واحدهای سرمایهگذاری صندوق انتخاب خواهند شد. درحالی که در اساسنامه قبلی این صندوقها دارندگان واحدهای سرمایهگذاری صندوق به صورت مستقیم در هیاتمدیره حضور نداشتند.
عدم امکان حضور دارندگان واحدهای سرمایهگذاری صندوق به صورت مستقیم در هیاتمدیره (همانطور که بنده در مقالات سالهای پیش در همین روزنامه «دنیای اقتصاد» به آن اشاره کرده بودم) یکی از نکاتی بود که جذابیت این صندوقها را در سالهاي اخير برای صاحبان زمین کم میکرد (گرچه از لحاظ بنیادی ارکان حاضر در صندوق، همگی منتخب صاحب زمین بودند، لیکن عدم حضور مستقیم صاحب زمین در هیاتمدیره صندوق باعث نگرانی صاحب يا صاحبان زمین میگردید).
همچنین طي سالهاي اخير جدا بودن مالکیت از مدیریت در این صندوقها تمایل سرمایهگذاران عمده را برای سرمایهگذاری در این صندوقها کاهش میداد. لیکن با اصلاحات انجام شده در مقررات صندوقهاي سرمايهگذاري زمينوساختمان، صاحبان زمین یا سرمایهگذاران عمده واحدهای سرمایهگذاری صندوق ترغیب ميشوند در این صندوقها حضور يابند (گرچه صلاحیت اعضای حقیقی منتخب در هیاتمدیره جدید نیز باید به تایید مراجع ذيصلاح برسد).
نکته بعدي این است که در اصلاحات جدید مقررات صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان، قابلیت تبدیل واحدهای سرمایهگذاری صندوق به واحدهای ساختمانی پروژه دیده شده است. این قابلیت برای صاحب زمین و سهامدار عمده (منظور دارندگان اکثریت واحدهای سرمایهگذاری صندوق) مزیت مهمی به شمار میآید؛ چراکه اختیار تبدیل واحدهای سرمایهگذاری صندوق به واحدهای ساختمانی پروژه بازی دو سر برد برای دارندگان اوراق خواهد داشت و از یک طرف از افزایش قیمت اوراق بهرهمند شدهاند و از طرف دیگر ملک مورد نیاز خود را تملک نمودهاند (لازم به ذکر است مکانیزمهای کنترلی جهت نظارت بر این تبدیل، با رعایت مصالح سرمایهگذاران خرد در نظر گرفته شده است).
3- فعالان حوزه ساختوساز: فعالان حوزه ساختوساز با اصلاح این مقررات از چند منظر در این صندوقها منتفع میشوند.
اول اینکه در مقررات جدید الزام فروش واحدهای ساختمانی پروژه از طریق مزایده برداشته شده و در صورت تصویب هیاتمدیره صندوق و اعلان عمومی میتوان از طریق سایر روشها از جمله روش کارشناسی نسبت به فروش واحدهای ساختمانی پروژه اقدام کرد. رویه سابق مبنی بر الزام فروش واحدهای ساختمانی پروژه از طریق مزایده به شدت مورد انتقاد فعالان حوزه ساختوساز بود و در بسياری از موارد به عنوان اصلیترین دلیل عدم راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان از آن یاد میشد. نکته دوم اینکه در اساسنامه قبلی صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان تاکید شده بود «مدیر ساخت صندوق، شخص حقوقي است كه مطابق قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آييننامهها و مقررات مربوطه، داراي پروانه اشتغال به كار اجراي ساختمان در سطح پایه یک است.» این شرط بسیاری از فعالان حوزه ساختوساز را از پذیرش سمت مدیر ساخت در این صندوقها منع میکرد. در اصلاحیه اساسنامه این صندوقها به دارندگان رتبههای ممتاز چند مرجع معتبر دیگر اعطا کننده این رتبهها (بسته به نوع پروژه و سابقه مدیر ساخت) نیز اجازه پذیرش این سمت داده شده است (شامل معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان). با اصلاح این شرط حوزه وسیعتری از فعالان ساختوساز قادر به ایفای نقش در این صندوقها به عنوان مدیر ساخت هستند.
نکته بسیار مهم ديگر اینکه در مقررات قبلی مدیر ساخت و پیمانکار عملا معادل یکدیگر فرض شده بودند و مدیر ساخت بهعنوان عضو هیاتمدیره در تصمیمگیریها حضور داشت. لیکن در اصلاح مقررات صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان مدیر ساخت میتواند یکی از فعالان حوزه ساخت باشد (به شرط اینکه سابقه تجربی کافی در این حوزه را داشته باشد) که پیمانکارانی را استخدام کند که آن پیمانکاران رتبههای ممتاز مراجع معتبر حوزه ساختوساز را که در بالا به آن اشاره شد، داشته باشند.
در پایان باید ذکر کرد که جمعی از فعالان بازار سرمایه که در اصلاح قوانین مذکور دست داشتند، بر اساس نظرات فعالان حوزه ساختوساز گامهای مهمی را برای رفع مشکلات قبلی راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان برداشتهاند.
اکنون نوبت فعالان حوزه ساختوساز است که با استفاده از اصلاحات مذکور در مقررات این صندوقها و فرصت مهم ایجاد شده ناشی از رکود بخش املاک و مستغلات در سال 1392 و احتمال افزایش حجم معاملات و قیمت املاک و مستغلات در سال 1393 بهدلیل شرایط خاص اقتصادی کشور (مطابق اظهارنظر بسیاری از کارشناسان حوزه املاک و مستغلات) و همچنین بستههای تشویقی که به طور مداوم توسط مدیران وزارت راهوشهرسازی به آنها اشاره میشود، از شرایط موجود استفاده كرده و با استفاده از این نهاد مالی به تامین مالی پروژههای در دست اجرای خود بپردازند. متاسفانه مطالعات کارشناسان حوزه املاک و مستغلات نشان میدهد بسیاری از سازندگان در اوج دوره رونق معاملات املاک و مستغلات ساخت پروژههای مورد نظر خود را آغاز میکنند؛ درحالی که با در نظر گرفتن دوره ساخت 2 الی 4 ساله، واحدهای ساختمانی آنها زمانی آماده فروش میشود که یا دوره رکود شروع شده یا در انتهای دوره رونق معاملات املاک و مستغلات به سر میبریم که در این صورت واحدهای ساختمانی عرضه شده توسط این سازندگان بهدلیل «فشار عرضه» به رکود دامن میزند.
امید است که در این مقطع زمانی هوشمندان عرصه ساختوساز از فضای موجود نهایت استفاده را ببرند.
تعداد بازدید :
7279
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
|
:: فرم ارتباط ...
|
:: ثبت پرسش ...
|
:: فرم تماس با ما ...
|
|