Kharazmi Investment Group

ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها

:: تشریح جذابیت های سرمایه گذاری در حوزهICT توسط مدیرعامل شرکت مفاخر - 1399/02/31

در سال های اخیر، سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصت های بکری را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده و زمینه رشد را برای شرکت های نوپای زیادی فراهم کرده است. شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی(مفاخر) هم یکی از همین مجموعه هاست که در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید تامین و بهره برداری انواع سخت افزار، نرم افزار و تجهیزات الکترونیکی و رایانه ای مورد مصرف در انواع فعالیت های اداری، تجاری، خدماتی، تولیدی، مالی و بانکی تاسیس شده و بر ارائه راه حل های جامع تجهیزات و خدمات به مشتریانی تمرکز دارد که دارای پراکندگی دفاتر و شعب در سطح کشور هستند و از تجهیزات رایانه ای در شبکه های کسب و کار خود استفاده می کنند، صحبت های سید امیر حسین هاشمی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، را درباره فعالیت ها و چالش های شرکت در گذشته و برنامه های این مجموعه برای سال آینده را، در ادامه بخوانید:

·        لطفا درباره فعالیت های شرکت فناوری اطلاعات خوارزمی و دستاوردهای مجموعه توضیح دهید؟

شرکت در سال گذشته، به رغم مشکلات عدیده در حوزه اقتصاد و با وجود افزایش هزینه ها در زمینه حقوق و دستمزد، همچنین در زمینه قطعاتی که ما برای پشتیبانی نیاز داریم، توانست روند رو به رشد خود را در سوددهی به خوبی طی کند و در هر دو حوزه فروش خدمات و فروش محصولات، رشد خوبی نسبت به سال 97 داشت. ضمن اینکه تیم نرم افزار شرکت نیز توانست کارهای خوبی را در شرکت جلو ببرد و ما به محصولات خوبی در حوزه نرم افزار رسیدیم که ان شاء الله نسبت به عرضه آن هم اقدام خواهیم کرد. علاوه بر این در زمینه کاهش هزینه و کنترل هزینه ها خیلی خوب و موفق عمل کردیم.

·        تحریم ها چه چالش هایی را برای حوزه کاری شما ایجاد کرده است؟

 طبیعتا با توجه به نیاز شرکت ما در حوزه پشتیبانی قطعات و تجهیزات، ما نیازمند تأمین تجهیزات از خارج از کشور هستيم و تحریم برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است. به لطف خدا با یک تیم قوی تأمین کالا و حرکت حرفه‌ای توانستیم در حوزه تأمین کالا، این مشکلات را رفع کنیم هم چنین با جایگزینی تعمیر به جای تعویض توانستیم بخشی از این مشکل را در بخش هایی که امکان تامین وجود نداشت، حل کنیم، البته تمرکز ما روی نرم‌افزار هم می تواند در این زمینه به ما کمک کند که کمک هم کرده است.

·        در فضای کنونی سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات تا چه حد می تواند موفقیت آمیز باشد؟

بعضی وقت ها قسمت «C» یعنی communication فراموش می‌شود. حتما این را هم در نظر بگیرید که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از همدیگر قابل تفکیک نیستند. بلکه مکمل هم هستند. همان طور که در جمع مدیران سرمایه گذاری خوارزمی هم عرض کردم. الان ۱۰ شرکت اول جهان، در حوزه ICT هستند. در حقیقت در کشور ما الان نزدیک سه و نیم درصد از GDP به ICT تعلق دارد. اما در کشوری مثل ترکیه رسیده به هشت درصد و در دنیا ۱۵ درصد است. این نشان می دهد خلا بسیار زیادی در کشور ما در زمینه سرمایه گذاری در ICT وجود دارد. در نهایت این خلا پر خواهد شد و ما هم مسیری را طی خواهیم کرد که دنیا رفته است. بنابراین فرصت بسیار بکری در حوزه سرمایه‌گذاری در ICT در کشور وجود دارد و می شود گفت جذاب ترین حوزه جذب سرمایه، الان حوزه ICT است.

·        در حال حاضر در مجموعه بیشتر روی چه مشتریانی تمرکز شده و به برنامه هایی را با آنها پیش می برید؟

طبيعتا الان تمرکز ما روی مشتریان حوزه بانکی است اما در حال توسعه فعالیتها به مشتریان بازار خدمات مالی در کشور هستیم. البته در ارتباط با اپراتورها در کشور هم در حال تلاش هستیم و موفقیت‌های خوبی را هم به دست آوردهایم؛ اپراتورها قلب تپنده صنعت ICT در کشور هستند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه شرکت ما شرکتی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، ارتباطی که داریم با اپراتورهای موبایل در کشور ایجاد می کنیم، ارتباط استراتژیک و ارزشمندی است که ان شاءالله در آینده، برای شرکت بسیار پرسود و پرخیر خواهد بود. بنابر این حوزه مشتریانمان داریم از حوزه بانکی بسمت حوزه خدمات مالی توسعه می دهیم و سعی می کنیم اپراتورهای موبایل را به سبد مشتریان شرکت اضافه کنیم. همچنین از طریق مشارکت با یکی از اپراتورها موبایل (بصورت کنسرسیوم) در فراخوان پروژه صندوقهای فروشگاهی مربوط به سازمان امور مالیاتی نیز شرکت کرده‌ایم و همچنین در حوزه تعمیرات موبایل در سطح کشور نیز برنامه‌هائی را در دست اقدام داریم.

·        در رابطه با مدیریت استراتژیک و ارزیابی عملکرد سازمانی از چه روش و مدل هایی استفاده می کنید؟

 یک سال پیش که ما در زمینه استراتژی شرکت بحث داشتیم، مدلی را که پس از جلسه‌های مختلف بحث و بررسی انتخاب کردیم، مدل موعود است. مدلی که در حوزه استراتژی مدرن به کار می رود و بیشتر مبتنی بر نظریات آقای مینسبرگ است. مدلی است منعطف، با واکنشی سریع، عمل گرا، واقعیت نگر و دوراندیش است که سعی می کند هم به نیازهای بلندمدت و هم به نیازهای کوتاه مدت پاسخ دهد. فرق اصلی آن با مدل استراتژیک کلاسیکی که استفاده می شد این است که در آنجا حرکتها را گام به گام تعریف می‌شد. یک ساله، دو ساله، سه ساله و همه چیز بر اساس آن گام ها تعریف می شد؛ اما مدل موعود این واقعیت را در نظر می گیرد که خیلی از مسائل به مرور زمان تغییر می کند و شما باید چابک و منعطف عمل کنید. در نتیجه، این حوزه به کوتاه مدت هم دقت زیادی می کند و فرصت‌هایی را برای حل مشکلات شرکت در نظر می گیرد. هم چنین حرف اصلیش این است که استراتژی از تحلیل بیرون نمی آید و ریشه تصمیمات استراتژیک از چهار چشمه استراتژی می جوشد. توضیح بیشتر در مورد این مدل استراتژی را به بعد موکول می کنم، شاید از حوصله این مصاحبه خارج باشد. به هر حال، تلاش کردیم از مدل‌های نوین استراتژی استفاده کنیم. برای ارزیابی عملکرد سازمان، یعنی برای پیاده‌سازی و رصد اهداف استراتژیک مان هم در حقیقت از روش کارت امتیازی متوازن استفاده کردیم. یک سال است در حال استفاده هستیم و سازمان و مدیریت های سازمان از این طریق پایش می شود که آیا در راستای اهداف استراتژی شرکت حرکت می کنند یا خیر؟ نتایج خوبی هم از این روش گرفتیم.

·        ملاكتان برای انتخاب نیروی انسانی چیست و چه برنامه هایی را برای ارتقای مهارت کارکنان و حفظ منابع انسانی پیاده سازی کرده اید؟

 ما روی مدیریت منابع انسانی مان تمرکز و پروژه هایی را تعریف کرده ایم. با توجه به این که سازمان ما، سازمانی است با ابعاد ۴۰۰-۵۰۰ نفر و یک سازمان نیروی انسانی محور است، مدیریت منابع انسانی در سازمان ما اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ما در حقیقت ارزیابی عملکرد مربوط به پرسنل را شروع کردیم و تقریبا نسخه آزمایشی (پایلوت) آن هم انجام شده و ان شاء الله در سال ۹۹ عملیاتی خواهد شد. در حوزه آموزش نیازمندی های آموزشی خود را استخراج کرده ایم. چندین دوره آموزشی را سال قبل برگزار کردیم و در سال ۹۹ دوره های آموزشی، با دقت بیشتر و بر اساس خروجی‌هایی که داشتیم به صورت منظم و جدی برگزار خواهند شد و در راستای ارتقای نیروها اقدام خواهیم کرد. در همین راستا آیین نامه هایمان را اصلاح کردیم. آیین نامه های مرتبط با جذبمان و آیین نامه های مرتبط با منابع انسانی را اصلاح و عملیاتی شد. در راستای جذب به عنوان مثال، الان آیین نامه‌مان کاملا عملیاتی است و تمامی مراحل و مصاحبه های مختلفی که در نظر گرفته شده است که باید طی شود تا در نهایت یک نیرو بتواند جذب شود. بنابراین الان جذبمان یک جذب معنادار و منطبق بر آیین نامه است.

·        مزیت رقابتی شما نسبت به سایر مجموعه های فعال در این عرصه چیست؟  چه خدمات متفاوتی در مجموعه شما ارائه می شود؟

 ما در حال ایجاد مزیت های رقابتی جدید هستیم و در آینده وقتی ایجاد شد، بیشتر توضیح خواهیم داد. اما در حال حاضر شرکت توسعه فناوری و اطلاعات خوارزمی در تمامی استانها دفتر و نیرو دارد. این گستردگی در سطح کشور نسبت به شرکت های دیگر، خودش یک مزیت رقابتی است. هم چنین بورسی بودن شرکت ما یک مزیت رقابتی محسوب می شود. این موضوع باعث می شود شفافیت ایجاد شود و اعتبار ایجاد کند. همین طور ارتباط خوبی که با شبکه بانکی کشور وجود دارد، به خصوص بانک صادرات که یکی از بانک های بزرگ کشور است و حدود هفت، هشت بانک دیگر که در سبد مشتریان ما هستند. این رابطه هم تبدیل به یک مزیت رقابتی در شرکت ما شده است.

·        ارتباط شما با شرکت مادر و ستاد خوارزمی به چه شکل است و نحوه حفظ رضایت از مفاخر به چه شکل تعریف شده است؟

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی سهامدار عمده شرکت ماست و طبیعتا اکثریت اعضای هیئت مدیره و تقریبا همه آنها با نظر این شرکت تعیین می شوند و بنابراین شرکت سرمایه گذاری خوارزمی با تعیین اعضای هیئت مدیره نماینده های خود را برای نظارت بر عملکرد مدیر عامل و تیم اجرایی شرکت تعیین می کند و از این طریق بر شرکت نظارت خواهد کرد و می کند. همین طور معاونت شرکت ها و مجامع در شرکت سرمایه گذاری خوارزمی دائما با ما در تماس است و سیاستها و خط مشی های خود را به ما اعلام می کند و ما هم در هیئت مدیره مطرح می کنیم و در این راستا حرکت می کنیم و گزارش هایی را از ما می خواهد که ما آنها را ارسال می کنیم. بنابراین هم از طریق معاونت  شرکتها و مجامع در شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و هم از طریق نماینده های خود در هیئت مدیره، نسبت به ارزیابی عملکرد و نظارت بر کار ما اقدام می کند که این طبیعت هر شرکت هولدینگی است. این را هم اضافه کنم که رویکرد تیم مدیریت جدید خوارزمی به نظر من حرفه‌ای و کاملا مشخص و مثبت است. یعنی در کنار پایش و نظارت ، به حرفها گوش می‌دهند و تا جایی که از آنها برمی آید، کمک می کنند و مسائل را پیگیری می کنند. من فکر می کنم رویکرد جدید باعث شود تحولات بهتری در شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری خوارزمی ایجاد شود.

·        دستاوردهای اخیر مجموعه چه تأثیری برجایگاه خوارزمی در بازار سرمایه گذاشته است؟

ارزش سهام خوارزمی در یک سال گذشته رشد خوبی داشته و این رشد غیر از این که سهامداران را منتفع کرده، دوجنبه داشته است؛ یکی رغبت اهالی بازار سرمایه بوده و رشد بازار سرمایه و شاخص کل آن در این مدت، و دیگری شفافیت در مورد عملکردمان بوده است که نشان میدهد اهالی بازار سرمایه از عملکرد شرکت راضی بوده‌اند. ما باور داریم شفاف سازی در عملکرد باعث رغبت بیشتر به سهام شرکت و افزایش ارزش آن شده است. امیدواریم همین مسیر در راستای عملکرد بهتر و سوددهی بیشتر در شرکت ادامه پیدا کند تا سهامداران محترم هم هر چه بیشتر از منافع آن بهره مند شوند.

·        پروژها و روند کاری مجموعه تا چه حد بر اساس فناوری های روز به روزرسانی و بازتعریف شده؟ چطور از دانش روز دنیا و فعالیت های شرکت های بین المللی موفق در حوزه کاری خودتان بهره می گیرید؟

در حوزه پشتیبانی که مشخص است. به هر حال دستگاهها در دنیا به روز می شوند، طبیعتا تیم تحقیق و توسعه ما هم دستگاههای جدید را شناسایی و نحوه نگهداری و تعمیر آن را بررسی می کند. البته یک شرکت بالنده، تکنولوژی های جدید را هم باید به کار بگیرد تا بتوانند در این راستا به پشتیبانی و نگهداری خود ادامه دهد. ولی در حوزه های جدید مانند نرم افزار که ورود کرده‌ایم، طبیعتا سعی می کنیم نیازهای بازار را بررسی کنیم نیازهای بازار در حال به روز شدن است، دنیا از تکنولوژی های نوین استفاده می کند. ما هم باید به آن سمت حرکت کنیم که می کنیم و هم چنین در راستای ایجاد بیزینس لاین های جدید مثل ارتباط با اپراتورها، از طریق همکاری با شرکتهای بین‌المللی، طبیعتا به سمت برخی شرکتهای بین‌المللی جدید حرکت کرده‌ایم، با آن‌هایی که در تحریم می توانند با ما کار کنند، در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم از طریق آنها که در سطح جهان سرویس های متنوعی را به اپراتورهای موبایل داده اند و با استفاده از محصولات آنها و پیشنهاد به اپراتورهای موبایل در کشور وارد این بیزینس جدید هم بشویم.

·        از برنامه هایتان برای سال 99 بگویید. با توجه به شرایط اقتصادی کشور چه سناریوهایی را برای ماه های آتی طراحی کرده اید؟

 ما در سال پیش رو استراتژی حفظ بازار و مشتری های فعلی مان را خواهیم داشت. در بخش نرم افزار سعی می‌کنیم سبد محصولاتمان را افزایش دهیم و وارد بازاریابی محصولات نرم افزاری شویم همین طور در مورد اپراتورها، به سمتشان حرکت کرده ایم و در حال توافقات خوبی با آنها هستیم و حتما کار کردن با اپراتورها را مدنظر قرار خواهیم داد و آنها هم مشتریان جدید ما خواهند بود. البته روشن است که نیازهای یک اپراتور نیازهای کاملا متفاوتی با حوزه بانکی است. بنابراین ما در آن حوزه هم ناچاراً باید سبد محصولی جدیدی را ارائه کنیم. همچنین سعی می‌کنیم در سال آتی مثل گذشته، بحث کنترل هزینه و بهای تمام شده را ادامه دهیم و نسبت به افزایش بهره وری نیروی انسانی‌مان با استفاده از ارتقای مهارت ها و دانش پرسنل با برگزاری دوره های آموزشی اقدام خواهیم کرد و همه این ها طبیعتا در راستای افزایش سوددهی شرکت و ایجاد منافع بیشتر برای سهامداران محترم خواهد بود.

منبع: فصلنامه وخارزم- بهار 1399



تعداد بازدید : 2675
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...